Jump to content

Recommended Posts

Posted

Är detta en knasig tanke? Går det? Utan att få utdragen bild? Hur kackigt kommer det isf se ut? Spelar iofs inte jättestor roll, bara det går..

Har alltså en film i dv som måste bli antingen HDcam, Digibeta, Beta-SP, eller 35 mm... och de senare låter ju dyra.

Tacksam för hjälp...

Posted
Är detta en knasig tanke? Går det? Utan att få utdragen bild? Hur kackigt kommer det isf se ut? Spelar iofs inte jättestor roll, bara det går..

Har alltså en film i dv som måste bli antingen HDcam, Digibeta, Beta-SP, eller 35 mm... och de senare låter ju dyra.

Tacksam för hjälp...

Jag vet inte hur jag ska utrycka mig men du tänker fel.

Det är inget problem att föra över lågupplöst material till media som klarar högupplöst material.

Det viktiga är om du vill veta hur det kommer att se ut är att veta vilken storlek på skärm materialet ska visas på.

Är det på biograf med jätte skärm så blir det ju lite grovt med DV inspelat material.

(Flera av landets amatörfilms festivaler är DV på bio skärm och alla är nöjda med det.)

Det spelar ingen roll sedan om det är överfört till annat bandformat eller film.

Ska det sändas på TV menar jag att det spelar ingen roll att materialet är tagit från DV.

Det är inte många program som sänds i HD utan de flesta är i samma upplösning som DV.

Sedan hur du får tag i utrustning för överföring är en annan sak.

Kanske via resurscentrum i ditt län?

Posted

Jag antar att du ska skicka till en festival (Göteborg?) som inte tar emot DV längre. Det du kan göra är att lämna in den för konvertering någonstans, secondunit.se är ett sådant företag som jag anlitat, du får betala per minut och för kassetten (för en film på 28 min så fick jag betala 1200kr inkl moms). Hur resultatet ser ut beror ju på originalet, eftersom du går upp i format så blir det inte sämre (men inte heller bättre). Om du talar om att du har spelat in i DV 16:9 så kan du t ex få Digibeta widescreen eller HDcam (som är widescreen) fast HDcam är bara dyrt om din film är i inspelad i vanlig DV (ej HD).

Posted

Tack! ringde secondunit och de föreslog digibeta, det skulle inte förstöra filmen vilket hd skulle mer eller mindre... ah.

ja, göteborg ja.

fint... blev lite orolig där ett tag, kunde se en-meters-pixlar på storduk framför mig när jag skulle sova inatt. hu.

Posted

Någon som känner till fler ställen för konvertering förresten? Second unit sa att det skulle kosta 1000 för 3 minuter...

Att jag har filmen digitalt borde inte göra nåt va? En fråga jag glömde fråga dem.

Posted
Någon som känner till fler ställen för konvertering förresten? Second unit sa att det skulle kosta 1000 för 3 minuter...

Att jag har filmen digitalt borde inte göra nåt va? En fråga jag glömde fråga dem.

Solna Fotocenter har också konvertering, var bor du?

Jag tror det är bäst att fråga faktiskt... det lät lite dyrt förresten...