The Swede Posted October 3, 2004 Share Posted October 3, 2004 Hej! Skulle uppskatta om någon kunde komma med åsikter om detta manus. Det är ett drama på 12 sidor. /SimonTynaBort.pdf 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr Snuggels Posted October 3, 2004 Share Posted October 3, 2004 hej Jag tyckte att det många gånger hade en bra framåtrörelse alltså att man var sugen på att veta vad som skulle hända. En dialogerna kändes naturliga även om man skulle kunna korta ner några av dem en del. Det fanns dock en del att förbättra: Det är ju alltid det här med att skriva i presens som kan vara ett problem, att man bara ska beskriva vad man ser i bild varken mer eller mindre tex. "han är rastlös." hur vet jag att han är rastlös, det finns några sådana små grejer. En annan sak jag tänkte på var att många gånger visar du saker i bild istället för att använda dig av karaktärernas förmåga att få fram budskapet: tex. "Det är ett kontoutdrag som visar 46.23" Kan det finnas nått annat sätt att visa att han är väldigt fattig. Det ligger alltid en fara i att förklara genom närbilder på tex. siffror, det kan lätt bli en aning otydligt och risken är budskapet inte går fram. Jon skulle kanske kunna köpa makaroner och korv men sen komma fram till att han endast har råd med makaronerna. Annars är det bara att köra på! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik Posted October 3, 2004 Share Posted October 3, 2004 Hej, helt okej manus! Den mesta dialogen funkar väldigt bra, men ibland känns den konstig. T.ex. när Nicklas säger att dom bara ska stanna till kl 11, den känns väldigt.. övertydlig och orealistisk. Många scener känns också väldigt korta, det gör att berättelsen känns uppstyckad. Fler saker du kan tänka på: - Undvik att beskriva platser etc i bestämd form. T.ex. första scenen: ändra "soffan" till "en soffa". - Beskriv gärna karaktärerna lite mer, hur ser dom ut, kroppsspråk etc. Hur gammal är Jon? - scenplats: "stad" - precisera mer, var i staden? Gata? - 3e scenen: "ext. stad - senare": att detta är senare visar du ju inte i bild, då ska du inte heller skriva det i manuset, ändra "senare" till "dag". Antingen förstår man att det är senare, eller också måste du i bild på något vis förklara att det är senare. - "vi kanske syns på krogen sen": känner du igen att man brukar säga så? Annars borde du göra det mer personligt och/eller konkret genom att t.ex. använda namnet på krogen. - telefonen: "inga missade samtal". Så står det väl inte på en telefon? - studentkort under badkaret känns lite ologiskt - Nicklas reaktion på pistolen borde vara mer än ett "är den riktig?" I övrigt är det ganska välskrivet! Du har kommit en bra bit på väg! Den stora bristen i det här manuset tycker jag är själva ämnet. Det känns slitet att bygga historien kring en pistol. Det känns så otroligt drastiskt. Det finns så många som skriver sådana manus, men som inte har erfarenheter av det från verkligheten. Nu vet jag ju inte om du har upplevt detta, men generellt: skriv något som du själv kan förankra till något i ditt liv, då blir det ofta mer personligt och mer intressant. Det blir mer liv i det helt enkelt. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wallin Posted October 5, 2004 Share Posted October 5, 2004 Fredrik: Hur gammal han är får man ju se på gravkorset i slutet av filmen, "1985-2005". 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wallin Posted October 5, 2004 Share Posted October 5, 2004 The Swede: Personligen tyckte jag att manuset var riktigt bra. Att skriva "krogen" istället för en specifik krog tror jag att du gjorde av någon av följande två anledningar: *Det finns bara en krog i staden, eller isåfall antagligen byn som han bor i. Är det en stor stad eller liten by förresten? *Du vill understryka Sebastians ovilja att träffa Jon. Han specifierar inte krognamnet för att Jon inte ska få en impuls att gå till samma krog som Sebastian ska till. Om du haft den baktanken så tycker jag att det är bra. Efter telefonsamtalet där krogen nämns så skriver du att Jon "skriker ut sin förtvivlan". Är inte det en vanligare reaktion hos tjejer? Vi "män" (;)) har väl mer en tendens att ta sönder saker om vi är så besvikna som Jon verkar vara? Var kommer Arbetsförmedlingen in i bilden? Du skriver att han kommer ut därifrån och är deprimerad, ställer sig mot en vägg och tänder en cigg. Att klippa från hans läsande av ABB-jobbrevet till att han plötsligt kommer ut från AMS verkar en aning ologiskt i mina ögon. Jag antar att Jon får brevet om jobbet samma dag som han är och vandrar i parken? Han vaknar ju 12.03, är det naturligt att någon skulle tycka att det är jävligt tidigt att gå runt på eftermiddagen? Visserligen ligger man ju kvar några timmar extra när det varit fest kvällen innan, men ta gärna en titt på det ändå. Studentkortet under badkaret är jag också rätt fundersam över, minst sagt mystifikt :) Peace //Jacob 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted October 5, 2004 Author Share Posted October 5, 2004 Tack för kritiken. En del bra saker har påpekats, medans jag inte håller med om andra. Anledningen att jag försökt "förenkla" manuset med papperslappar etc, är för att vi har ett väldigt begränsat schema när vi ska spela in den. Jag har personligen inget problem med kortet under badrummet. Varför kan det inte ligga där inne? Det har legat där inne i flera månader. Vad han gör på arbetsförmedlingen är att han söker jobb. Om det är till ABB eller inte spelar ingen roll. Han har i alla fall en gång sökt jobb till ABB och fått avslag. Han är väldigt deprimerad, och går därför upp senare och senare på dagen - tills något positivt händer? Fest kvällen innan? Öppningsscenen är en del av slutscenen. Och man kan visst skriva "Senare" i scenbeskrivningen. Det är relativt vanligt. Samma sak med "Stad". Men jag förstår vad du menar. Jag kan dock hålla med om att manuset är väldigt klichéaktigt. En väldigt vanlig historia. Enligt min åsikt är den dock byggd runt vänskap och inte runt en pistol. Tack ändå. Jag ska jobba vidare. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts