Laggie Postad 4 december 2008 Postad 4 december 2008 Hej, Jag ska snart göra en ganska seriös produktion men är egentligen helt novis när det gäller filmproduktion, jag är bara motorn och idespruta i projekten. När man då ska börja filma, räcker det med att kontakta två bra fotografer med utrustning och sen bara börja filma? Eller måste man ha ressigörer, producenter och allt vad nu ska till? Är det proffsiga slutresultatet en mix av allt eller är den största vikten på fotograferna, utrustningen och redigeringen? / Lars 0 Citera
Andreas Sjoeberg Postad 4 december 2008 Postad 4 december 2008 Fotograferna tar ju enbart bra bilder, film handlar mycket mer än utsnitt. Blandning av Rörelse och fasta bilder från fotografen och rörelse i bild. Du behöver ha en regissör med en vision om vad som ska visas. Det proffsiga slutresultatet är alltid en mix av allt. Ljud, ljus, musik, bild, plats, personer, händelser etc för att ge åskådaren en så intressant och verklig föreställning som möjligt. Det är iaf min åsikt =) 0 Citera
Kranen Postad 5 december 2008 Postad 5 december 2008 Det beror helt på vad det är för film. Kan ju vara lite svårt att regissera lejon i en naturfilm. 0 Citera
Luzer Postad 5 december 2008 Postad 5 december 2008 Det beror helt på vad det är för film. Kan ju vara lite svårt att regissera lejon i en naturfilm. Även om du inte kan regissera lejonen och säga till dom vad de ska göra :) Så ligger alltid det konstnärliga beslutet på regissören i slutändan. Då spelar klipp, ljud och ljussättning etc mycket stor roll också för att filmen ska bli som det var tänkt sig. Laggie -> Varför just TVÅ bra fotografer?!? 0 Citera
Kranen Postad 5 december 2008 Postad 5 december 2008 Han kanske vill dra ner på inspelningstiden, men samtidigt slänga ut mer pengar. 0 Citera
Laggie Postad 6 december 2008 Författare Postad 6 december 2008 Två fotografer, ingen bra ide? Det borde bli mycket enklare om man slipper en massa omtagningar då man får två vinklar direkt. Kanske bättre med bara en? Är det bättre att jag är regissör som inte kan så mycket om att filma men har min ide. Eller är det bättre att ta in en regissör som kan mycket om att filma men som jag hela tiden måste beskriva mina ideer för? 0 Citera
hampusforev Postad 6 december 2008 Postad 6 december 2008 Allting går ju att göra, världen är ditt ostron min vän. Nämen ärligt, vid en viss punkt är det bara att köra, jag känner mig inte nördig nog att slänga ur mig en Star Wars referens, så jag struntar i det för tillfället. 0 Citera
MovieMaker Postad 6 december 2008 Postad 6 december 2008 Är det bättre att jag är regissör som inte kan så mycket om att filma men har min ide. Eller är det bättre att ta in en regissör som kan mycket om att filma men som jag hela tiden måste beskriva mina ideer för? Regissören har idén. Om du har idén är du regissör. Vill du ge idén till någon annan kan du vara manusförfattare, det innebär att du inte har något större o säga till om efter att du lämnat ifrån ditt manus. Om vi säger så här. Vilket av dessa två led ser bäst, om man ser utifrån effektivitet och sannolikhet att det blir som du vill. Du regisserar regissören som regisserar skådespelarna eller Du regisserar skådespelarna För om du säger till en "regissör" hur du vill ha det, då regisserar du honom för att sedan han kan regissera skådespelarna. Känns lite.. ja.. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.