Jump to content

Branna in Subtitles pa DVD...

OP5

Recommended Posts

ibland har jag upptackt att vissa som far min DVD har svart att fa fram subtitles som funkar perfekt i min DVD spelare. Finns det nagot satt att branna in dem i bilden sa de alltid visas.

Anvander Adobe encore... Subsen finns i ett unicode document gjort i subtitles workshop...

ibland har jag upptackt att vissa som far min DVD har svart att fa fram subtitles som funkar perfekt i min DVD spelare. Finns det nagot satt att branna in dem i bilden sa de alltid visas.

Anvander Adobe encore... Subsen finns i ett unicode document gjort i subtitles workshop...

Nej, du kan inte bränna in Subtitles i filmen med Encore. För att bränna in Subtitles får du göra det i redigeringprogrammet och för att användaren skall kunna välja måste du ha två filmer, en med och en utan.

Hade jag varit i din kläder hade jag till att börja med gjort en DVD med *bara* film+Subtitles på och skickat till en person som har problem. Dvs, när han/hon trycker på Play skall det *endast* gå att spela upp filmen+Subtitles. Då kan man utesluta om det är fel på DVD:n eller om det blivit fel vid länkning eller att användare har gjort fel. Det skall alltså öht inte gå att spela upp den DVD:n utan subtitles.

OK. vilka / vilket redigeringsprogram klarar av att importera Subs (tidskodade textfiler) sa man kan branna in dem??? Inga va?

Vad jag vet inga alls dessvärre. Det är just därför jag hade provat med att utesluta fel vid byggandet av DVD:n samt användarfel när den som skall titta skall välja vad som skall ses. Det tar initialt kortare tid tycker jag. :)

OK. Subtitle workshop verkar kunna exportera varje text som separata image filer, men da far man val sitta sjalv och lagga in dem pa ratt plats i redigeringen antar jag.

Jag far det inte att funka i Dvix heller. Forst rippar jag filmen, men sedan nar jag skall koda om den sa verkar inte subsen komma med. Nan som vet vilket format subsen skall vara i? Eller vilka program jag skall anvanda? Vill alltsa ha inbranda subs pa en Xvid fil.