Gå till innehåll

Ljudinspelning i regn


teljer

Recommended Posts

Är det någon som har något/några bra tips på hur man tar upp ljud (huvudsakligen dialoger) utomhus när det regnar? Det jag kan tänka mig (då jag aldrig provat detta) är att enbart ett enkelt regnskydd inte är den rätta lösningen eftersom atagligen ljudet av regndropparna tas upp av mikrofonen. Jag använder mig förövrigt av en Sony ECM-672 i huvudsak monterad på mikrofonbom.

 

Stort tack på förhand!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jeez, det där är något jag bävar för fethårt varje gång...

Av vad du skrev så gissar jag att budgeten inte är den högsta, så det är ganska många tekniker som går fet-bort.

Vad du kan göra ganska billigt though, är att sätta nån på att hålla ett paraply över micken, med dubbla, inte för tunga (för då ger paraplyet upp andan i svåra plågor) mattor att dämpa bort det alltför karaktäristiska paraply-plasket med.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hmm.. ja det är kanske en god idé med dubbla mattor. Problemet kan dock vara att eftersom jag jobbar med mickbom som i vissa scener bör befinna sig över aktörerna blir det naturligtvis svårt att få paraplyet ut ur bild. Så om det vore så att jag hade en större budget att jobba med, vad skulle då alternativen vara?

Be till vädergudarna är ju förstås gratis...

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag brukar bara kränga på katten :) Det är klart det blir fuktigt innanför men zeppen brukar ta det och sen dämpar ju katten även regnljudet väldigt bra. Nackdelen är ju att den blir 3ggr så tung som vanligt :( Sen är det nästan mer det andra regnljudet runt omkring som kan störa för mycket, det värsta är ju tex om det är plåt-tak eller något som smattrar men då är det eftersynk som gäller ändå om det stör för mycket.

Länk till kommentar
Share on other sites

Något som jag hört men aldrig(peppar peppar) varit desperat nog att prova är att skära ut en ordentlig bit ur en gammal madrass(klassisk decimeter-ish tjocklek) och helt enkelt tejpa fast i sann DIY anda på toppen av bomriggen med lite marginal på alla sidor. varje stycke ska tydligen hålla i runt 10 minuter eller liknande i hyfsat ordentlig nederbörd o tydligen inte höras squat. men som sagt, opraktiskt och groteskt och dåligt för naturen. men när det är panik så är det?

 

Sista problemet är förmodligen att dom som för dialogen kommer ha det svårt att hålla sig för garv :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...