Jump to content

professionell DVD?

Anna Lorentzon

Recommended Posts

Jag har precis fått reda på att min (lång)film blivit antagen till Slamdance 2009.

De vill ha DVDer till sin jury och press och skriver att:

"It is advisable that you should have the DVDs professionally mastered (as region

1 - the US Standard) and replicated because not all DVD players will play DVDR's"

De företag jag pratat med har vill ha 4500+ moms, vilket ar utanför min i det här stadiet ganska tomma budget.

Har någon ett billigare förslag? Jag kan ju betala något för att få det gjort, men inte så mycket. Och dessutom är det tidspress, de vill ha dem på onsdag (det är iofs sista dagen att tacka ja, sa någon vecka senare är också ok.

Jag har precis fått reda på att min (lång)film blivit antagen till Slamdance 2009.

De vill ha DVDer till sin jury och press och skriver att:

"It is advisable that you should have the DVDs professionally mastered (as region

1 - the US Standard) and replicated because not all DVD players will play DVDR's"

De företag jag pratat med har vill ha 4500+ moms, vilket ar utanför min i det här stadiet ganska tomma budget.

Har någon ett billigare förslag? Jag kan ju betala något för att få det gjort, men inte så mycket. Och dessutom är det tidspress, de vill ha dem på onsdag (det är iofs sista dagen att tacka ja, sa någon vecka senare är också ok.

Jag tycker det låter sanslöst, firman som har avtal med Slamdance gör ju minst 500 ex per replikering men de kan ju också bränna kopior (duplicering) på ner till 10 ex per beställning. Det står ju faktiskt bara "advisable" så det kan ju ju bra med en bränd kopia med, fast använd en låg brännhastighet och glöm inte att DVD-projektet måste vara NTSC Region 1 vilket går att fixa i de flesta seriösa DVD-program. Det bästa är kanske om du diskuterar det med dem först, men skicka i god tid, du får säkert skicka om ifall det inte funkade. Det står också att DVD:n ska vara i ett vanligt (avlångt) dvd-fodral och utan påklistrad etikett (använd märkpenna eller laserbränd text, fast dvd-skivor som man köper med vit skrivbar yta kanske är ok?).

Det verkar annars vara en trend att ställa högre (läs dyrare) krav på visningskopian, läste att Göteborgs Filmfestival inte längre accepterar mini-dv utan vill ha digibeta, suck...

Tack Sten, men jag letade efter ett företag eller någon i Sverige som kan göra det, så att jag kan se hur resultatet blir innan den dupliceras och blir ivägskickad.

Det är "DVD authoring" jag behöver, att gå fran quicktime (eller vad som är lättast, än så länge finns filmen i fcp) till en dvd.

Att duplicera den mastern, eller vad man ska kalla den, verkar förhållandevis enkelt och billigt att hitta någon som gör.

Och, ja, visningskopian, det blir ett till projekt...

Ok, Anna, då förstår jag. Har ingen koll på vad det kostar, är van vid att göra allt sådant själv, men det finns kanske någon här som kan göra det billigare än det förslag du fick. Jag antar att det blir helt olika pris beroende på vad som ingår, är det bara att få över själva filmen på en master-dvd utan menyer eller ingår det också textning, menyer, omslag mm.