Jump to content

Beskära bilder till rätt format- video

neolit

Recommended Posts

Efter att ha konstaterat att jag inte får något svar på min fråga, har jag bestämd att förenkla den lite grann.

Nu blir min fråga såhär:

Hur beskär man bilden på bästa sätt med hjälp av Photoshop för att visa den på Tv. Antingen som 4:3 format eller 16:9?

Neo

Jag antar att du talar om stillbilder i jpg format? För att en bild skall fylla TV-rutan så skall den vara antingen 576x768 pixlar för 4:3 eller 576x1024 pixlar för 16:9.

Om du använder bilder från video så är formatet på en pixel ej kvadratiskt till skillnad från pixlarna på en TV. Vanlig DV använder ett pixel förhållande på 1,0667 för 4:3 och 1.422 för 16:9. (om jag minns rätt)

Jag antar att du talar om stillbilder i jpg format? För att en bild skall fylla TV-rutan så skall den vara antingen 576x768 pixlar för 4:3 eller 576x1024 pixlar för 16:9.

Om du använder bilder från video så är formatet på en pixel ej kvadratiskt till skillnad från pixlarna på en TV. Vanlig DV använder ett pixel förhållande på 1,0667 för 4:3 och 1.422 för 16:9. (om jag minns rätt)

nu ä de lite fel va pal 4:3 ska väl vara 720*576 och pal 16:9 är 1024*576

ps. man skriver längden först sen höjden... förlåt om jag är petig :p

Abbe

nu ä de lite fel va pal 4:3 ska väl vara 720*576 och pal 16:9 är 1024*576

ps. man skriver längden först sen höjden... förlåt om jag är petig :p

Abbe

Nja, det beror på

768 x 576 Är för orginal-PAL. - Där varje pixel är kvadratisk = 4:3

720 x 576 är DV- och DVD-PAL. Här är varje pixel är rektangulär = 5:4

Alltså DVD-standarder stödjer bara som max 720x576 för PAL eller 720x480 NTSC

Anledningen att de digitala formaten är annorlunda i sina pixlar är att man vill få formaten närmare varandra, så NTSC fick också 720px i bredd från att har varit 640px

Nja, det beror på

768 x 576 Är för orginal-PAL. - Där varje pixel är kvadratisk = 4:3

720 x 576 är DV- och DVD-PAL. Här är varje pixel är rektangulär = 5:4

Alltså DVD-standarder stödjer bara som max 720x576 för PAL eller 720x480 NTSC

Anledningen att de digitala formaten är annorlunda i sina pixlar är att man vill få formaten närmare varandra, så NTSC fick också 720px i bredd från att har varit 640px

Har ni erfarenhet av Photoshop. Undrar om hur man ska beskära där för att förbereda för videoredigering.

Man kan skriva in rätt pixlar så att det matchar 4:3 Pal eller 16:9 Pal, men jag undrar om man inte behöver beskära bilden ändå för att den skall ha rätt "aspect ratio". Eller räcker det med att man både beskär och ändrar aspect ration genom att enbart skriva in rätt pixel i Photoshop.

Hoppas att jag har varit tydlig vad jag menar.

Och, ja, det är just JPEG-bilder jag tänker på.

Jag trodde att du ville visa stillbilder på TV för då gällde vad jag skrev.

Skall du lägga in stillbilder i ett redigerinsprogram så gäller pixel formaten som nämnts med angivande av pixelformfaktor för både 4:3 och 16:9.

Du kan beskära bilderna hur du vill i Photoshop, det har jag gjort med 1000-tals bilder, bara 4:3 resp 16:9 vilkoren uppfylls. Olika redigeringsprogram hanterar bilderna lite olika men åtminstone i Edius anpassas storleken på bilden till hel ruta om geometrin stämmer. Det finns krav på max bildstorlek men under de kraven skalar programmet ned till rätt storlek.

Har ni erfarenhet av Photoshop. Undrar om hur man ska beskära där för att förbereda för videoredigering.

Man kan skriva in rätt pixlar så att det matchar 4:3 Pal eller 16:9 Pal, men jag undrar om man inte behöver beskära bilden ändå för att den skall ha rätt "aspect ratio". Eller räcker det med att man både beskär och ändrar aspect ration genom att enbart skriva in rätt pixel i Photoshop.

Hoppas att jag har varit tydlig vad jag menar.

Och, ja, det är just JPEG-bilder jag tänker på.

Titta i manualen. Photoshop har flera presets/mallar klara för olika t.ex. PAL, NTSC och HDV format, både 4:3 och Wide, man kan tom. få dem med eller utan guidelines.

• 5 months later...

Återupptar denna gamla tråd då det är ungefär detta jag vill få reda på. Men jag undrar dock hur stor bilden ska vara om man vill kunna zooma in de. Om man beskär bilden med storleken 720x576 lär det ju se bra ut men om man zoomar borde det bli pixligt.

Ja det är ju sant. Men jag menar mer om det är någon bildstorlek man rekommenderar om man ska tillämpa zoom-funktionen. Antar väll att man ska försöka komma precis under den högsta tillåtna upplösningen som respektive redigeringsprogram tillåter.

Mitt tips för dv-wide är att beskära bilden 1024x576. Sen ändra bildstorleken till 720x576 utan att bevara prop.

För att slippa pixligheten kan man lägga lite blur på bilden innan man skalar ner den.

När du lägger bilden i timeline så välj att den ska fylla.

Ska man vara petnoga så är själva "bildytan" på 720x576 DV och DVD egentligen endast definierad som 702x576 och så fyller man ut med svart på sidorna.

Exempelvis för bredbild så beskär/skalar man bilden till 1024x576 och sedan minskar ner den till 702x576 utan att behålla proportionerna. Sedan lägger man på 9 pixlar svart både tilll vänster och höger för att fylla ut till 720x576. Alternativt kan man göra originalet till 1050x576 och skala ner till 720x576 för widescreen video.

Här är en bra guide på hur man ska göra det på rätt sätt:

http://www.bbc.co.uk/commissioning/tvbranding/picturesize.shtml

EDIT: Sedan finns även så kallade "safe areas". Eftersom TV-apparater normalt beskär bilden en aning så är det inte säkert att det som är ute i kanterna syns på TV-bilden. Så ibland kan man behöva förminska bilden ytterligare och lägga en ram runtom om man vill vara säker på att hela bildytan ska synas på TV-apparaten. Guiden ovan har en länk till en testbild som man kan använda som mall.