lilla_farbrorn Posted November 18, 2008 Posted November 18, 2008 Jag är ute på lite nytt vatten och ska lägga undertexter på en film som i sin tur ska upp på 35 mm film. Jag har aldrig gjort detta förut, utan bara lagt undertexter som går att sätta av och på i en dvd-meny. Om jag nu sätter mig och textar hela filmen i Encore, hur låst är jag i encores format? Finns det möjlighet att rendera ut texten till video med alpha? Har inte jobbat mycket i programmet, men har koll på hur man bygger menyer och subtitles på det klassiska sättet, men detta är ju lite udda. Det kan hända att texten ska iväg till annan ort som inte har encore och jag vill ju inte bli låst i det programmet ifall det behövs i något annat format. Encore är det enda jag har att tillgå i subtitle-väg. 0 Quote
StenR Posted November 19, 2008 Posted November 19, 2008 Subtitle Workshop är gratis och kan exportera i ett flertal format. 0 Quote
Rogge Posted November 19, 2008 Posted November 19, 2008 Om jag nu sätter mig och textar hela filmen i Encore, hur låst är jag i encores format? Inte alls om du skriver subtitles innan och importerar dom som antingen Text Script, FAB Image Script eller Image Script. Textar du direkt i Encore CS4 kan du exportera allt som Text Script vilket inte går i tidigare versioner. Finns det möjlighet att rendera ut texten till video med alpha?[/Quote] Nej. Det kan hända att texten ska iväg till annan ort som inte har encore och jag vill ju inte bli låst i det programmet ifall det behövs i något annat format. Hör med annan ort och se vad dom kan ta emot för format. Kan dom ta Text Script så fungerar det ju bra. 0 Quote
lilla_farbrorn Posted November 20, 2008 Author Posted November 20, 2008 Kan jag på något sätt få min undertext i videoformat utan att behöva sitta med title tool i Premiere? Har bara CS3 så jag laddade hem Subtitle Workshop och det verkar som ett behagligt program, har hört talas om det, men tänkte inte på att det kanske var gratis. Börjat jobba lite där nu. Någon som vet hur alla piratnissar gör som textar xvids med fast undertext? 0 Quote
Recommended Posts