Gå till innehåll

Intresse för 35mm-adapterguide?


Norbert

Recommended Posts

Jag har noterat att många har frågat om detta. Så, hur många skulle vara intresserade av en utförlig guide till hur man hittar delarna som behövs och monterar ihop en smidig 35mm-adapter till mindre kameror som exempelvis HV20/HV30?

 

Jag har planer på att bygga en ny adapter som eliminerar de problem jag hade med mina tidigare byggen. Jag vet vilka delar jag behöver och har gjort en prislista. Mitt mål är att sätta ihop en så enkel och robust adapter som möjligt av befintliga delar. Den kommer att ha följande egenskaper:

  • Statisk (inga rörliga delar)
  • Enkel montering med standardgängor
  • Modulär (enkelt att byta ut vitala delar utan att göra åverkan på noggrannt justerade avstånd, tack vare punkt 2)
  • Möjlighet att finjustera avstånd mellan objektiv och mattskiva utan att behöva skruva isär adaptern
  • Dammförsegling utan glipor (som annars kan uppstå när man exempelvis limmar fast ett uv-filter)
  • Möjlighet att rotera adaptern för att få mattskivan rakt i bild
  • Stöd krävs (jag har räknat med enkelt stöd i priset nedan)
  • Bildkvaliteten borde bli likadan som jetsetmodels-adaptrarna
  • Nikon-fattning
  • Vänder ej bilden rätt (bilden visas och spelas in uppochner)
  • Pris för alla delar: ca 3800-4000 kr (enbart nypriser)
  • Pris för bara adaptern utan stöd: ca 3200-3400 kr (för den som har stöd eller vill skaffa annat stöd)

Mer info kommer när jag har byggt ihop adaptern och testat den. I det här skedet vill jag bara se om det finns intresse för en dokumentation placerad på en webbsida eller dylikt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Bilden projiceras alltid uppochner på mattskivan i alla adaptrar. För att vända den rätt igen krävs ett prisma, eller "flippmodul" som adaptertillverkare kallar det när de har satt in prismat i en gängad behållare.

 

En flippmodul gör adaptern tyngre och mer otymplig. Flippmodul finns att köpa för den som vill, och de som finns går antagligen att fästa även på "min" adapter eftersom jag kommer att jobba med standardgängor. Ta inte mitt ord för det dock. Om det finns intresse för det så kollar jag upp det och tar med det i guiden.

 

Att bygga egen flippmodul skulle störa min plan att bygga en enkel och robust adapter av befintliga delar. Jag var otydlig på den punkten men har nu redigerat in det i första inlägget.

 

Om någon har en idé på hur man kan lösa flippen utan att behöva specialtillverka nåt så är jag naturligtvis idel öra.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är medveten om den metoden, men jag har inga planer på att prova eftersom man lätt kan ha sönder något. Det är inte heller en del av adaptern, så det hör egentligen inte till en eventuell adapterguide, men tack för tipset ändå.

 

Jag vill helt enkelt veta om det finns något intresse för en guide till hur man bygger en oflippad adapter, sen är det upp till var och en att på ett sätt eller annat flippa bilden eller strunta i det.

 

En sådan sammanställning efterfrågas ofta häromkring men hittills verkar intresset svalt. Har jag inbillat mig? Eller är det på grund av att den kommer att bli annorlunda än jetsetmodels-adaptern? Hur som helst. Jag gör fortfarande research och försöker få ner priset om möjligt utan att tumma på varken bildkvalitet eller enkelhet. Jag har suttit och räknat idag och fått priset till 3578 kr (inkl. frakt i största möjliga mån). Ge eller ta några hundralappar.

 

Jag har även räknat på en vibrerande variant och får priset till omkring 4816 kr. Är intresset större för vibrerande må tro?

 

Det återstår att se...

Länk till kommentar
Share on other sites

Det löser ändå bara problemet med att man måste flippa bilden i efterarbetet, vilket jag själv kan leva med. Man ser ju fortfarande bilden uppochner när man filmar. En rig som möjliggör montering av kameran uppochner är ändå utanför ramarna här. Jag tänkte bara dokumentera själva adapterbygget så att det finns något att hänvisa till här på forumet nästa gång frågan om hur man bygger en adapter dyker upp. Möjligtvis att jag även går in på vilka objektiv som passar bra att använda, för det har jag också sett en del frågor om. Där går dock gränsen för kringutrustning.

 

Jag tror det är slutsnackat för mig nu. Jag bygger adaptern. Om den skulle visa sig bli hälften så enkel och smidig som jag hela tiden tjatar om att den kommer att bli så skriver jag upp vad jag har gjort och gör en guide. Håll tummarna.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...