Jump to content

Recommended Posts

Posted

hej! funkar det att använda mp3-formaterat ljud istället för wav, eller blir det knas då? Jag hör ingen skillnad, men en lärare sa till mig en gång att man inte kan göra detta (pga att mp3 är 44hz), utan måste konvertera. Vad säger ni?

Och vet ni förresten om det går ersätta ljuden i premiere med en annan fil ("link" är inaktivt val... och hittar inget "replace file"... )

tacksam för lite hjälp! /elisabet

Posted

Komprimeringen är ju redan gjord i MP3. Mig veterligen kan man inte komprimera upp en fil. För att det ska låta riktigt bra måste du med andra ord ha WAW filen i orignal, om det ska låta riktigt bra. För min del tycker jag att mp3 formatet är rätt hyffsat och funkar i många samanhang.

Posted

Det funkar att importera mp3 för mig, men ju högre ljudkvalitet desto bättre resultat såklart. Mp3 i 44khz som importeras i ett premiere-projekt med 48khz ljudinställning kommer ju inte låta bättre för det, bara konverteras till wav med 48khz vid export.