Dark_tree Postad 7 november 2008 Postad 7 november 2008 Hur gör man för att ta in 3d objekt som man gör t.ex. i houdini in i en filmsekvens? Ett bra exempel är är t.ex. hulken eller sagan om ringen... Jag har börjat jobba i Houdini och vill lära mig att göra enkla 3d saker som man kan ta in i film. 0 Citera
diilman Postad 7 november 2008 Postad 7 november 2008 du måste tracka klippet genom t.ex boujou och sen skicka över track-data'n till t.ex 3D Max och lägga nånting i scenen. Rendera 3D Max scenen i PNG format och importera klippet och 3D Max scenen i PNG-Sequence i After effects. Och lägg ihop de. (Så skulle jag ha gjort) 3D Max var bara ett exempel , du kan säkert göra samma sak med annat program. 0 Citera
emptyslot Postad 8 november 2008 Postad 8 november 2008 om du vill att de ska se så proffsigt ut som möjligt så är mitt tips att lära dig fusion eller shake programmen för dem används i produktioner. houdini är ett lite udda program i branchen och svårt att lära sig men om du kan den så är de super! rendera bildsekvenser i houdini med alpha och sen tar du bildsekvenserna in i ett compositing program och sätter in dina frames över ditt filmade material. beroende på om det är filmat med en fast kamera kan du skippa tracking men om det är filmat på en dolly (om den rör sig) så måste du tracka för att det ska passa n i filmen. 3d tracking 'är något nödvändigt om kameran rör sig för man måste skapa en 3d scen så att objektet sitter på plats. de finns så mycket att lära sig inom detta så mitt förslag är att du surfar runt o letar efter tutorials 0 Citera
Dark_tree Postad 8 november 2008 Författare Postad 8 november 2008 jag är ovan inom 3d och just tutorials tills houdini var svårt att hitta, på deras hemsida kom något men de var i dokument format, man lär sig lättare av videotutorials trots allt. Jag har nu hittat introductions tutorials till houdini, men får se om det blir nåt med det...ska även kolla programmen som ni tipsade om ovan om de är lättare att jobba me... 0 Citera
diilman Postad 8 november 2008 Postad 8 november 2008 Gör som jag gjorde: Lär dig grunderna i programmet först. Det är viktigt.(Om du inte redan kan förstås) Sen kan du gå över till mer advancerat :) 0 Citera
mawi Postad 8 november 2008 Postad 8 november 2008 jag är ovan inom 3d och just tutorials tills houdini var svårt att hitta, på deras hemsida kom något men de var i dokument format, man lär sig lättare av videotutorials trots allt. Jag har nu hittat introductions tutorials till houdini, men får se om det blir nåt med det...ska även kolla programmen som ni tipsade om ovan om de är lättare att jobba me... 3D är svårt att lära sig och Houdini är pga av sin uppbyggnad det mest tekniska programmet. Det är ett enormt plus att ha generella förkunskaper i hur 3D fungerar innan man ger sig in i det programmet. Jag vet att det finns lite DVD:er att köpa på: http://www.digitaltutors.com http://www.3Dbuzz.com http://www.cmivfx.com Sedan finns det en hel del gratis på: http://www.odforce.net http://www.3Dbuzz.com http://www.sidefx.com Ett säkert val för många nybörjare är annars maya eller 3d studio max. Till dessa finns det nämligen en hel uppsjö av tutorials. 0 Citera
emptyslot Postad 8 november 2008 Postad 8 november 2008 om du vill skaffa jobb innom detta så är maya eller xsi de säkraste valet inom film iallafall.. och tutorials kan du få från Gnomon som är dyra men värt det.. 0 Citera
Dark_tree Postad 8 november 2008 Författare Postad 8 november 2008 jag har som intresse att jobba inom compositing och effekter, därav enkla effekter vill jag kunna..Men annars får de bli så att jag får be en person som kan 3d med detta ^^ 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.