Gå till innehåll

Förstarka ytor som är i ofokus?


02simond

Recommended Posts

Beror på vad du menar med förstärka.

 

Menar du att du vill få bättre skärpa på det som är ur fokus? I så fall kan filtret "oskarp mask" hjälpa, men det är svårt att få det bra.

 

Om du vill få mer oskärpa på det som är ur fokus så går det också teoretiskt men jag kan inte komma på på rak arm hur man skulle göra i något program. (Det skulle handla om att göra en mask som täcker det som är oskarpt, d.v.s. samma sak som första steget i det filtret "oskarp mask" gör, och sedan blurra med hjälp av den masken.)

 

Och om du menar förstärka i betydelsen göra ljusare så går det också.

 

Förresten är det teoretiskt möjligt att göra en bild som är ur fokus skarp igen, och det finns mjukvara som gör det, men jag kan tänka mig att det inte funkar så bra i praktiken.

Länk till kommentar
Share on other sites

Beror på vad du menar med förstärka.

 

Menar du att du vill få bättre skärpa på det som är ur fokus? I så fall kan filtret "oskarp mask" hjälpa, men det är svårt att få det bra.

 

Om du vill få mer oskärpa på det som är ur fokus så går det också teoretiskt men jag kan inte komma på på rak arm hur man skulle göra i något program. (Det skulle handla om att göra en mask som täcker det som är oskarpt, d.v.s. samma sak som första steget i det filtret "oskarp mask" gör, och sedan blurra med hjälp av den masken.)

 

Och om du menar förstärka i betydelsen göra ljusare så går det också.

 

Förresten är det teoretiskt möjligt att göra en bild som är ur fokus skarp igen, och det finns mjukvara som gör det, men jag kan tänka mig att det inte funkar så bra i praktiken.

 

Asså det jag menar är om det finns filter som känner av ytor som har mindre skärpa och lägger blur på det så det ser ut som en mycket djupare bild.

Länk till kommentar
Share on other sites

Asså det jag menar är om det finns filter som känner av ytor som har mindre skärpa och lägger blur på det så det ser ut som en mycket djupare bild.

Borde gå med en oskarp mask som jag nämnde tidigare, men tyvärr gör ju filtret "oskarp mask" mer än bara skapar masken. Sen vete fan hur bra det skulle bli i praktiken. Det kan nog bli en cool effekt, men realistiskt blir det nog inte.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...