roppe Postad 30 oktober 2008 Postad 30 oktober 2008 Hej! Har just nu en del funderingar, kanske någon kan lösa dessa funderingar för mig? Jag har fått ett erbjudande från ett Stockholmsföretag att köpa ett pkt FCP Studio 2 för en överkomlig summa. Jag själv jobbar i Premiere, men vill ha tillgång till FCP oxå. Jag har både PC och Mac. När jag frågade varför man säljer pkt. så sades det att att pkt. inte gick bra ihop med "AVID" alla gånger, därför säljer de mig Pkt. Nu kommer min fråga: För att få över mjukvaran till mig så vill man att jag betalar via postförskott. Vidare sägs det, att när jag hämtat ut pkt. då avregistrerar de sig och då skall jag registrera pkt på mig efteråt. Vi får hålla kontakten och fixa detta, är deras sista instruktioner. Är detta en bra eller möjlig utväg? Finns här någon fallgrop? Jag menar med detta; är det så man går tillväga i andrahands inköp av beg mjukvara? mvh \\ Roppe 0 Citera
Stefan_holst Postad 30 oktober 2008 Postad 30 oktober 2008 Hej! Har just nu en del funderingar, kanske någon kan lösa dessa funderingar för mig? Jag har fått ett erbjudande från ett Stockholmsföretag att köpa ett pkt FCP Studio 2 för en överkomlig summa. Jag själv jobbar i Premiere, men vill ha tillgång till FCP oxå. Jag har både PC och Mac. När jag frågade varför man säljer pkt. så sades det att att pkt. inte gick bra ihop med "AVID" alla gånger, därför säljer de mig Pkt. Nu kommer min fråga: För att få över mjukvaran till mig så vill man att jag betalar via postförskott. Vidare sägs det, att när jag hämtat ut pkt. då avregistrerar de sig och då skall jag registrera pkt på mig efteråt. Vi får hålla kontakten och fixa detta, är deras sista instruktioner. Är detta en bra eller möjlig utväg? Finns här någon fallgrop? Jag menar med detta; är det så man går tillväga i andrahands inköp av beg mjukvara? mvh \\ Roppe Jag tror att du ska ta kontakt med Apple i detta fall och höra om det går att göra så här överhuvudtaget? Det är lurt med hur licenserna funkar för programvara. Det är inte alltid det är tillåtet att sälja i andra hand. 0 Citera
Pace Postad 30 oktober 2008 Postad 30 oktober 2008 Flyttad från Diskussioner och omdöpt från "Inköp av beg mjukvara". 0 Citera
roppe Postad 30 oktober 2008 Författare Postad 30 oktober 2008 Jag tror att du ska ta kontakt med Apple i detta fall och höra om det går att göra så här överhuvudtaget? Det är lurt med hur licenserna funkar för programvara. Det är inte alltid det är tillåtet att sälja i andra hand. Tack Stefan_holst Jag tror som du att det inte är brukligt att göra på detta vis. Men skall göra som du säger, ta kontakt med Apple. Jag anar "oxå" att det är lurt med andrahands mjukvara. Men, men, tack för post. Ha dé! mvh \\ Roppe Ps Fick en varning från Voodoofilm för att jag var i fel forum, men ibland så ser jag att vissa trådar inte är besvarade på två år och då flyttade jag på mitt inlägg, för jag var i ett litet krisläge, ville inte förlora pengar en gång till. Ds 0 Citera
neolit Postad 30 oktober 2008 Postad 30 oktober 2008 Hej Jag själv har erfarenhet av det på ett positivt sätt. Jag köpte min Final Cut Studio 1 för någon månad seden för 2500 av en privat person. Jag överförde pengarna till honom via nätet och skickade genast en skärmdump som visade att jag hade överfört de. Då väntade han inte med att få pengarna på sitt konto utan skickade varan till mig genast. Vad gäller licensen så kontaktade jag Apple och frågade. De sa att det inte spelade någon roll då supporttiden har löpt ut. Vet inte riktigt vad det har med support att göra. Men, de sa att jag helt enkelt bara skulle installera programvaran på datorn och inte bry mig om registrering. När jag installerade så kom det upp att jag skulle registrera produkten men jag valde "not now" eller något liknande. För min del har det gått väldigt bra och jag är verkligen nöjd. Men ta gärna kontakt med Apple. FCS2 är trotts allt det nyaste. Lycka till! Neo 0 Citera
roppe Postad 1 november 2008 Författare Postad 1 november 2008 Hej Jag själv har erfarenhet av det på ett positivt sätt. Jag köpte min Final Cut Studio 1 för någon månad seden för 2500 av en privat person. Jag överförde pengarna till honom via nätet och skickade genast en skärmdump som visade att jag hade överfört de. Då väntade han inte med att få pengarna på sitt konto utan skickade varan till mig genast. Vad gäller licensen så kontaktade jag Apple och frågade. De sa att det inte spelade någon roll då supporttiden har löpt ut. Vet inte riktigt vad det har med support att göra. Men, de sa att jag helt enkelt bara skulle installera programvaran på datorn och inte bry mig om registrering. När jag installerade så kom det upp att jag skulle registrera produkten men jag valde "not now" eller något liknande. För min del har det gått väldigt bra och jag är verkligen nöjd. Men ta gärna kontakt med Apple. FCS2 är trotts allt det nyaste. Lycka till! Neo Tack Neolit Du fick din prg.vara rätt billigt tycker jag, detta jämfört med vad jag erbjuds att betala. Men, men, det är ju en annan sak och inte den info. jag letade efter. JaHa! Det verkar ju inte som att det är helt klart med registreringar? Jag trodde att det var en viktig grej som motarbetar piratkopiering? Man slutar aldrig med att bli överraskad. Ok! Jag skall fundera lite till, för jag skall betala det dubbla beloppet, jämfört med det du betalade och jag har inte någon budget för förlorade pengar. Tack för post. Ha dé ! ! Si Ya. \\ Roppe 0 Citera
neolit Postad 2 november 2008 Postad 2 november 2008 Kom ihåg att jag köpte FCS 1. Du köper 2:an, det är skillnad du vet ;) 0 Citera
roppe Postad 2 november 2008 Författare Postad 2 november 2008 Kom ihåg att jag köpte FCS 1. Du köper 2:an, det är skillnad du vet ;) Jo, jag vet, men det uppgraderas hej vilt, så programvarorna kan ju bli jämställda. Kul att ha någon att chatta med ibland. Vad har du för maskin när du kör dina programvaror? Är ny som du förstår i Mac-världen. Men, men, alla barn i början, du vet och man växer väl vad det lider, eller så landar jag tillbaka på PC-plattformen? Men det är kul att pröva på annat "oxå". Man skaffar sig god bredd om man är nyfiken i en strut. 0 Citera
neolit Postad 5 november 2008 Postad 5 november 2008 Jo, jag vet, men det uppgraderas hej vilt, så programvarorna kan ju bli jämställda. Kul att ha någon att chatta med ibland. Vad har du för maskin när du kör dina programvaror? Är ny som du förstår i Mac-världen. Men, men, alla barn i början, du vet och man växer väl vad det lider, eller så landar jag tillbaka på PC-plattformen? Men det är kul att pröva på annat "oxå". Man skaffar sig god bredd om man är nyfiken i en strut. Jag kör på en Mac Pro G5. Underbar maskin. Har aldrig krånglat. Jag kommer aldrig att gå tillbaka till PC, den saken är klar :) Jag har inte heller kört Final cut så länge men är helnöjd med den också. Finns hur mycket som helst som man kan göra med den. Och att man kan köpa ett helt paket gör inte saken sämre. Man har en hel studio vilket gör saken så smidigt. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.