Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej hej!

Jag har önskemål om att bränna ut en DVD med meny men klippen på DVD:n är blandat, några i 4:3 och några i 16:9.

4:3-klippen som är 720x576 funkar bra och ser ut som dom ska. men

16:9-klippen som är 1280x720 blir ihoptryckta på höjden. Det finns redan en letterbox på dom från början men Encore lägger till en egen.

Finns det möjlighet att "dra i" dessa klipp och omforma i Encore???

Tacksam för all respons!

Postad

Vänta nu.. 1280 x 720 - är det HD 720P klipp alltså?

Har du skapat timelines för 4:3 resp 16:9 (ställs in i properties-panelen för timeline)?

/Max

Postad

Kanske bör säga att det är andra gången jag sitter i Encore så har inte riktigt koll på programmet allts eller vart jag t ex hittar properties-panelen för timeline.

1280x720-filerna är animationer. Kanske var fel av mig att göra dom så stora???

Det är 12 klipp, en timeline för varje klipp.

Postad

Tja... eftersom DVD-formatet är 720 x 576 så är det enklast att koda om dom till MPEG2-filer enligt DVD specen först.

Properties-panelen hittar du under Windows-menyn.

/Max

Postad
Finns det möjlighet att "dra i" dessa klipp och omforma i Encore???

Kort sagt nej.

Blanda inte 4:3 och 16:9 på en DVD, använd antingen eller, dvs antingen bara 4:3 eller bara 16:9. 4:3-klippen går att göra om till 16:9 och vice versa, men det skall du göra i ett redigeringsprogram och inte i Encore.

Postad

Säg att jag bestämmer mig för att göra alla filmer till 16:9.

Jag lägger in de som är 4:3 i Premiere... Hur gör jag sen? Kommer dessa filmer bli "ihop tryckta"?

De animationer som jag har kvar projekten på är de som är 16:9. De kan jag ju ta ut ur After effects igen, den här gången då som 4:3 men då bli ju de utdragna på höjden...

Verkligen tacksam för att det finns sånna som er som kan skiten man drömmer om!

Postad

Jag hade tagit in 4:3-videon i ett 16:9-project i PPro och förstorat upp 4:3-klippen upp till 133% och ev flyttat dess position upp eller ner för att få med det väsentliga.

Det här försämrar kvaliteten på 4:3-materialet efterssom det förstoras upp, så det är ju inget alternativ om kvalitet på videon är prio ett. Reslutatet beror väldigt mycket på vad det är för material du har. VHS-video kommer att se ok ut medans video filmat med en proffskamera kommer att se mindre ok ut.

Postad

Eller, behålla 4:3 klippen helt orörda och behålla dom svarta kanter som kommer att bli till vänster och till höger. Det alternativet kan vara bäst då du inte skalar upp klippen.

Postad
Kort sagt nej.

Blanda inte 4:3 och 16:9 på en DVD, använd antingen eller, dvs antingen bara 4:3 eller bara 16:9. 4:3-klippen går att göra om till 16:9 och vice versa, men det skall du göra i ett redigeringsprogram och inte i Encore.

I min erfarenhet har det absolut inte varit några problem att bland fullscreen med widescreen på en och samma DVD. Jag har gjort samlings-DVD:er för filmfestivaler där vi fått in filmer i olika format och således har de fått bli FS/WS-kodade beroende på ursprungsformatet.

Varför skulle det inte vara bra att blanda format på en DVD?

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...