Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej,

Nu här och skriver mitt första inlägg.

Jag har länge lurat på att köpa en videokamera och beställde en Canon HF100 som jag ännu inte fått. Tänkte inte på att fråga här om den är något att ha eller inte men jag gör det nu eftersom jag kan utnyttja ångerveckorna fortfarande.

Jag ska ha kameran till familjebruk men tänkte också använda den för att utforska den digitala videovälden lite och se om det är något för mig. Således tänkte jag försöka mig på lite redigering mm framöver.

Är annars inbiten stillbildsfotograf och således van vid digital bildhantering men inte film, kraftfull dator, snabb kortläsare mm finns redan.

Tacksam för tips om jag beställt något vettigt till mina ändamål eller inte.

Postad

Du skriver inte vilken redigering du kör. Men AVCHD kräver i de flesta fall en väldigt snabb burk (i fallet Adobe krävs Elements 7 eller CS4).

Jag äger ingen sån kamera, men lånade en HF100 under en vecka och jag var faktiskt impad av bilden.

Men att redigera är en annan sak...

/Max

Postad
Du skriver inte vilken redigering du kör. Men AVCHD kräver i de flesta fall en väldigt snabb burk (i fallet Adobe krävs Elements 7 eller CS4).

Jag äger ingen sån kamera, men lånade en HF100 under en vecka och jag var faktiskt impad av bilden.

Men att redigera är en annan sak...

/Max

Tack för svaret, verkar som en vettig kamera då.

Du frågar vilken redigering jag kör, men jag har inte ens försökt mig på videoredigering ännu men räknar med att labba lite. Är öppen och tacksam för förslag även för redigeringsprogram således. Kör photoshop CS3 för stillbilderna och kommer att uppgradera denna till CS4. Men för videoredigering får det stanna på Elements nivå till att börja med då jag inte vet hur mycket jag kommer pyssla med det. Vet inte riktigt vad AVCHD innebär men förstår att det är ett av flera sätt att koda digital video.

Min dator är en quad core baserad skapelse ihopsatt för bildredigering i första hand, helt up to date med 4 gb minne och bra grafik. Skärmen är 24 tum full HD upplösning (1920 X 1080). Kör Vista 32 på den men kommer nog byta till Vista 64 eftersom Photoshop CS4 kan dra nytta av det.

Jag har även beställt en Canon EOS 5D mk II som jag köper helt för stillbildsfotandets skull, men det kan ju vara roligt att prova filmfunktionen i den och se om jag kan göra något vettigt av det.

Postad
Vet inte riktigt vad AVCHD innebär men förstår att det är ett av flera sätt att koda digital video.

Min dator är en quad core baserad skapelse ihopsatt för bildredigering i första hand, helt up to date med 4 gb minne och bra grafik. Skärmen är 24 tum full HD upplösning (1920 X 1080). Kör Vista 32 på den men kommer nog byta till Vista 64 eftersom Photoshop CS4 kan dra nytta av det.

Det bör väl funka alldeles utmärkt. AVCHD är h.264-kodad video och således "tung" att avkoda och egentligen ganska olämplig för redigering, men det får man ta.

/Max

Postad

Tack igen för tipsen Max.

Fick nyss SMS om att försändelsen ligger hos mitt postombud klar att hämtas, så i kväll ska jag ladda batteri och läsa instruktionsbok.

Postad

Hej,

Fick den igår och filmade ungarna och katten lite för att prova, totalt ca 3,5 minuter på högsta kvalitet.

Lyckades sedan tanka in det i datorn och använde den medföljande programvaran ImageMixer 3 SE för att exportera det till MPEG-2 format. Den lilla stunden blev över 700 mb och jag fick panik, kommer att drunkna i data och ingen skiva kommer att rymma tillräckligt för att exportera det.

Idag köpte jag Premiere elements 7 och det var lösningen på problemet, nu kan jag göra filmer i olika format samt exportera till DVD skivor. Visserligen kanske jag tappar lite kvalitet på DVD men allt jag gör kräver egetligen inte maxkvalitet. Egentligen gör inget av det jag gör det ännu så allt är gott och väl.

Nu har jag i alla fall hittat ett hanterbart arbetssätt med filerna från kameran till DVD skivor och dessutom är det roligt att pyssla med det.

Fotade sonens hockeyträning idag och redigerade ihop en film på 20 minuter utan problem, helt oproffesionell förstås men den ser bra ut på TV'n.

Rekommenderar premier elements för andra nybörjare, jag hade aldrig redigerat en film för 6 timmar sedan men nu har jag en färdig DVD.

Postad

Hej! Jag går oxå i tankarna att införskaffa en HF100 efter en hel del läsning av tester osv. Då jag planerar att använda den ihop Sony Vegas (senaste vers).

Jag har en Amd X2 (dual-core) på 2.4 Ghz och 2Gb RAM, tänkte köra all video på en 320 Gb Samsung S-ATA HDD. Tror ni det går att få en fungerande redigering på denna maskin eller är det dags att uppgradera ? Mycket tacksam för svar..

Jag läser gärna en fortsättning på trådskaparens uppfattning av denna videokamera :)

Mvh /J

Postad

Jag har testat mer nu men har inte någon tidigare erfarenhet av digitala videokameror att jämföra med.

Kameran väger i stort sett ingenting och är enkel att ha med, för mig som är van vid tunga DSLR kameror med mycket glas är det skönt att slippa släpa. Men det har också baksidan av att det inte finns en massa som dämpar skakningar när man kör handhållet. Den inbyggda stabiliseringen funkar bra men gör inga underverk.

Den är lättmanövrerad och jag har inga problem att göra dom inställningar jag vill, att vara van stillbildsfotograf hjälper mig att förstå vad dom olika inställningarna har för effekt på bilden.

Jag vet inget om Sony Vega men på min dator går det smidigt att redigera i Premiere elements. Jag ändrade scratch och cache så dom inte ligger på systemdiken och det snabbade upp det hela en del. Men jag har ju en snabb dator optimerad och ihopsatt för att funka bra med photoshop och det verkar gälla ungefär samma för filmredigeringen.

Stillbildsfunktionen i kameran har jag provat och med mina referensramar är den oduglig, men filmkvaliteten imponerar på mig. Men som sagt har jag egentligen inget att jämföra med i den digitala HD världen.

Har lekt hej vilt med redigeringen dom två senaste dagarna och älskar att jag kan påverka saker som kontrast och ljus i efterhand i datorn, ger filmandet en helt ny dimension.

Postad
Jag har testat mer nu men har inte någon tidigare erfarenhet av digitala videokameror att jämföra med.

Kameran väger i stort sett ingenting och är enkel att ha med, för mig som är van vid tunga DSLR kameror med mycket glas är det skönt att slippa släpa. Men det har också baksidan av att det inte finns en massa som dämpar skakningar när man kör handhållet. Den inbyggda stabiliseringen funkar bra men gör inga underverk.

Den är lättmanövrerad och jag har inga problem att göra dom inställningar jag vill, att vara van stillbildsfotograf hjälper mig att förstå vad dom olika inställningarna har för effekt på bilden.

Jag vet inget om Sony Vega men på min dator går det smidigt att redigera i Premiere elements. Jag ändrade scratch och cache så dom inte ligger på systemdiken och det snabbade upp det hela en del. Men jag har ju en snabb dator optimerad och ihopsatt för att funka bra med photoshop och det verkar gälla ungefär samma för filmredigeringen.

Stillbildsfunktionen i kameran har jag provat och med mina referensramar är den oduglig, men filmkvaliteten imponerar på mig. Men som sagt har jag egentligen inget att jämföra med i den digitala HD världen.

Har lekt hej vilt med redigeringen dom två senaste dagarna och älskar att jag kan påverka saker som kontrast och ljus i efterhand i datorn, ger filmandet en helt ny dimension.

Tack för svaret! Själv har jag bara lite erfarenhet av DV-redigering på Sony Vegas, då med en Sony HC85E. (miniDV) Men nu är det dags att öppna portarna för HD (avchd) det verkar ju vara framtiden med minneskort och inga rörliga delar som slits osv (förutom focus/zoom då).. Dock har jag en känsla av att min dator inte kommer att räcka till. Det blir väl att plocka fram plastkortet ;)

Tur är ändå att man kan bygga en helt ok redigeringsburk utan att bli bankrutt, och det kommer kanske att behövas.

Men hur som helst så verkar du ju nöjd med kamerans prestanda vad gäller bildkvalitet osv..

Vad gäller bildstabiliseringen så är du förmodligen bara väldigt bortskämd av dyra DSLR-kameror som du skrev ;) Själv tycker jag min Sony HC85:a gör ett bra jobb med sin (faktiskt) elektroniska stabilisering, så jag kommer nog bli nöjd får jag hoppas. Men som du säger så är den väldigt lätt, och jag läste lite plastig/skramlig i nåt test.

Vilket minneskort kör du ?

Trevlig helg!

Postad
Tack för svaret! Själv har jag bara lite erfarenhet av DV-redigering på Sony Vegas, då med en Sony HC85E. (miniDV) Men nu är det dags att öppna portarna för HD (avchd) det verkar ju vara framtiden med minneskort och inga rörliga delar som slits osv.. Dock har jag en känsla av att min dator inte kommer att räcka till. Det blir väl att plocka fram plastkortet ;)

Tur är ändå att man kan bygga en helt ok redigeringsburk utan att bli bankrutt, och det kommer kanske att behövas.

Men hur som helst så verkar du ju nöjd med kamerans prestanda vad gäller bildkvalitet osv..

Vilket minneskort kör du ?

Trevlig helg!

Jag köpte ett Sandisk 16 GB SDHC video.

Kortet strular lite och kameran har tappat kontakten med det ett par gånger, så även min Sandisk kortläsare. Jag ska testa med ett annat kort och kommer troligen reklamera minneskortet.

Har beställt ett likadant kort till då jag trodde jag skulle behöva det, restat och jag tror jag ska avbeställa då ett verkar räcka. Kommer att få köpa ett extra batteri då det tar slut långt före minneskortet. Köper nog det extra kraftiga batteriet och en extern laddare så jag kan ladda ett batteri medan jag använder det andra.

Postad
Jag köpte ett Sandisk 16 GB SDHC video.

Kortet strular lite och kameran har tappat kontakten med det ett par gånger, så även min Sandisk kortläsare. Jag ska testa med ett annat kort och kommer troligen reklamera minneskortet.

Har beställt ett likadant kort till då jag trodde jag skulle behöva det, restat och jag tror jag ska avbeställa då ett verkar räcka. Kommer att få köpa ett extra batteri då det tar slut långt före minneskortet. Köper nog det extra kraftiga batteriet och en extern laddare så jag kan ladda ett batteri medan jag använder det andra.

Ok, det låter ju lite oroväckande men det löser sig nog. Har själv varit med om att ett USB 8Gb minne helt plötsligt bara förlorar all data! Undrar om det kan hända på SDHC kort oxå ?

Det är väl oxå så att vissa kort fungerar bättre än andra..

En annan fråga: Har du testat att filma i både 1080i och 1080p ?

Postad

Jag är ganska säker på att det är kortet som är problemet då det strular både i kameran och i läsaren. Men helt säker kan jag inte vara förrän jag provat ett annat kort.

Postad

Nu har jag varit tillbaka med kortet och fått ett nytt.

Det var kortet som var problemet, filmade ungarnas hockeyträning idag igen och hade inga som helst problem varken under tiden eller när jag tankade över till datorn. Således funkar allt perfekt nu och jag har dessutom ett fungerande flöde för att få datat från kameran att bli en DVD skiva som jag ville.

Jag har testat båda kvaliteterna och ser bara en liten skillnad på bakgrunden när jag panorerar. Kör med den lägre kvaliteten för vardagsfilmning men kommer att använda den högre om det blir något seriöst filmande framöver.

Postad

Det var kortet som var problemet, filmade ungarnas hockeyträning idag igen och hade inga som helst problem varken under tiden eller när jag tankade över till datorn. Således funkar allt perfekt nu och jag har dessutom ett fungerande flöde för att få datat från kameran att bli en DVD skiva som jag ville.

Jag har testat båda kvaliteterna och ser bara en liten skillnad på bakgrunden när jag panorerar. Kör med den lägre kvaliteten för vardagsfilmning men kommer att använda den högre om det blir något seriöst filmande framöver.

Hej

Tänkte köpa samam kamera men har några frågor.

Har man verkligen användning för en full-hd kamera om man sen komprimerar ner din redigerade film till en dvd skiva?

Förlorar man inte en massa bildkvallitet då?

Jag trodde nästan att en timmes full-hd film skulle ta kanske 10 Dvd skivor i utrymme.

Tacksam för svar på detta då jag är osäker på om jag verkligen behöver en full-hd kamera när jag ändå vill komprimera ner mina filmer till en dvd så att säga.

Postad
Hej

Tänkte köpa samam kamera men har några frågor.

Har man verkligen användning för en full-hd kamera om man sen komprimerar ner din redigerade film till en dvd skiva?

Förlorar man inte en massa bildkvallitet då?

Jag trodde nästan att en timmes full-hd film skulle ta kanske 10 Dvd skivor i utrymme.

Tacksam för svar på detta då jag är osäker på om jag verkligen behöver en full-hd kamera när jag ändå vill komprimera ner mina filmer till en dvd så att säga.

Nej man har nog inte nytta av full HD om man gör som jag och komprimerar ner till 720p i alla fall. Sedan kan man ju variera bitrate på full HD och komprimera ner den utan att krympa bilden också.

Jag köpte full HD för att det kändes fel att köpa något annat i dagens läge och för att ha en kamera att lära mig mer med. Än så länge saknar jag utrustning att se full HD på förutom min datorskärm.

Postad

Ok, bra att det löste sig!

Hur tycker du att det flyter i redigeringen då ? När du scrollar film osv, har läst att många tycker det är segt osv.. Själv så kan jag bara jämföra med DV som helt klar flyter bättre. Men nu hade du ju en ganska snabb burk har jag för mig.

Postad
Ok, bra att det löste sig!

Hur tycker du att det flyter i redigeringen då ? När du scrollar film osv, har läst att många tycker det är segt osv.. Själv så kan jag bara jämföra med DV som helt klar flyter bättre. Men nu hade du ju en ganska snabb burk har jag för mig.

Det flyter jättebra på min quadcore burk, inga problem alls att jobba i Premiere elements med filerna från kameran, programvaran verkar duktig på att utnyttja flerkärnearkitekuren. När jag renderar resultatet till DVD jobbar alla fyra kärnorna nära 100% och det hjälper nog upp hastigheten.

Men som du säger har jag en snabb burk och kan endast uttala mig om hur det funkar på den.

En sak som hjälpte upp prestanda var att lägga bilderna på en annan disk än systemdisken och scratch och cache på en tredje disk, parallelliteten i diskacesser märktes tydligt på prestanda.

Postad

Har även jag en hf100, sjukt nöjd med kvalitén, både dagtid och kvällstid. Men redigeringen är problem. Jag importerar filerna som mts så de inte komprimeras.

Men min amd 6000+ med 2gb ram pallar inte med det. I "preview" fönstret eller vad man ska kalla det, blir det lite ryckigt. Min processor har ju bara 2kränor också o 2gb ram är i minsta laget, speciellt med vista.

Så en intel quad hade inte varit fel med minst 4gb ram.

Postad
Det flyter jättebra på min quadcore burk, inga problem alls att jobba i Premiere elements med filerna från kameran, programvaran verkar duktig på att utnyttja flerkärnearkitekuren. När jag renderar resultatet till DVD jobbar alla fyra kärnorna nära 100% och det hjälper nog upp hastigheten.

Men som du säger har jag en snabb burk och kan endast uttala mig om hur det funkar på den.

En sak som hjälpte upp prestanda var att lägga bilderna på en annan disk än systemdisken och scratch och cache på en tredje disk, parallelliteten i diskacesser märktes tydligt på prestanda.

Ok! Det låter ju kanon.. Jag har ännu inte köpt en HF100 men det blir nog en snart :)

Jag kommer använda Vegas Pro och hoppas det ska flyta på fint då.. Säkerligen blir det uppgradering av datorn med.

Tack för infon!

Mvh /Juno

Postad
Har även jag en hf100, sjukt nöjd med kvalitén, både dagtid och kvällstid. Men redigeringen är problem. Jag importerar filerna som mts så de inte komprimeras.

Men min amd 6000+ med 2gb ram pallar inte med det. I "preview" fönstret eller vad man ska kalla det, blir det lite ryckigt. Min processor har ju bara 2kränor också o 2gb ram är i minsta laget, speciellt med vista.

Så en intel quad hade inte varit fel med minst 4gb ram.

Ok! Nu ser jag att din datorn har snabbare cpu än min så det blir garanterat att köpa nya delar till burken, ouch ;) Ett tips för dig att snabba upp är nog att köra med XP 64 bitars system. Vilket redigerings-program kör du ?

Postad
Jag editerar i Premier. Jag körde xp(32bit) innan men gick över till vista(64bit) när jag fick premier cs4 förra veckan.

Ok! Hur tycker du skillnaden är mellan XP32 vs Vista64 ?

• 2 veckor senare...
Postad

Hur låser man exponeringen? Jag har en Canon HV20 där man med 3 olika tryckningar med joystickknappen låser befintlig exponering. Proceduren är bökig då det ofta blir fel. Trycker man joysticken av misstag åt fel håll ändras ljudvolymen istället och man får börja om. För många år sen hade jag en Panasonic där endast en knapptryckning låste exponeringen. Knappen var samtidigt en rullknapp så det gick enkelt att korrigera befintlig exponering. Då knappen inte hade någon annan funktion kunde det aldrig bli fel. Jag har haft Sonykameror också med det idiotiska "gå in i meny"förfarandet för att låsa exponeringen, vilket tar så pass lång tid så motivet hunnit avlägsna sej.

Då jag funderat på att överge dv-band till förmån för minneskort är HF100 intressant .

Postad

Jag var ute efter extra batteri då det medföljande bara räcker till ca 1 timmes filmning.

Canon var svindyra så jag chansade på att beställa via ebay från Hongkong.

Fick paketet med en laddare och två batterier för ca 190:- inkl frakt, funkar klockrent och varje batteri ger ca 2 tim filmtid. Nu kan jag filma 5 timmar med allting laddat och kan fylla mina minneskort.

• 2 veckor senare...
Postad

har nyss köpt en hf100 och bilden är galet bra! har än så länge bara redigerat filer på några gig och bara lättare saker fast i full kvalitet och det går helt ok på min macbook 2.16 GHz Intell Core 2 Duo med endast 1 gig ram, ska dock uppgradera till 4 gig ram så det lär flyta på än bättre.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...