shormborm7 Postad 14 oktober 2008 Postad 14 oktober 2008 Jag har nu letat och letat och letat utan att få ett svar. Och min fråga lyder så här, HUR GÅR MAN TILL VÄGA SOM PRODUCENT? Låt oss säga att jag har ett manus och vill fortsätta med produktionen, måste jag anlita regissör, skådespelare, scenografer, ljussättare m.m innan jag börjar söka pengar? Eller söker jag pengar först och så fort jag har dem så börjar jag anlita alla dem? Nu pratar jag hypotetiskt och menar att jag har ett manus som kan säljas. Pratar om både kortfilm och långfilm. Och låt oss säga att jag har fått lite pengar av SFi, vart ska man få tag i resten? Jag vet att man kan söka och så, men från vem? Jag vet hur man bryter ner ett manus, jag vet hur man gör ett inspelningsschema och jag vet hur man gör ett produktionsdokument men ändå kan jag inte få svar på dessa frågor. Och vart kan man hitta scenografer, ljussättare, regissörer, skådespelare m.m? Är ganska jobbigt att lägga upp annonser på Arbetsförmedlingen. Hoppas någon kan hjälpa mig. Tack i förhand. 0 Citera
Bleckert Postad 14 oktober 2008 Postad 14 oktober 2008 Hej! jag har utbildat mig och jobbar heltid som producent med mitt eget företag och ska försöka svara lite snabbt på dina frågor. Till att börja med behöver du en F-skattsedel så att du har ett företag som du administrerar allt i. Bortsett från några enstaka småstöd här och var kräver de flesta finansiärer att du har F-skatt och en riktig bokföring. NEJ! du behöver inte ha ett fullt filmteam innan du söker pengar. däremot är det bra att ha en bra regissör och några skådespelarnamn när du söker för att ge ett mer seriöst intryck. Pengar kan sökas från en rad olika instanser Bla. SFI, regionala resurscenter, Tv, Nordisk film och tv-fond, MEDIA desk osv. merparten kräver att du som producent har erfarenhet och F-skatt. regissören bör har en ganska etablerad ställning. Dessutom krävs i de flesta fall att du som producent (eller det produktionsbolaget du reprseneterar) går in med eget kapital i projektet. Du behöver dessutom en distributör, Tex. Scanbox eller SF som står för att filmen kommer ut och i vissa fall är med och finansierar filmen. De olika filmstöden fungerar på olika sätt. tex. SFIs pengar får du rakt av (du ska redovisa för alla pengarna och vart de tagit vägen) utan att betala tillbaka dem efter att filmen gått upp på bio. de regionala pengarna (från typ Film i Väst) ska ska oftast betalas tillbaka när filmen spelat in motsvarande summa. De olika finansiärerna ställer dessutom krav på inspelningen och vart och hur pengarna används. När du väl närmar dig inspelning (i många fall år efter att det första utkastet av manus är färdigt) bör du ha en Line producer och en koordinator anställd som kommer att ta hand om organsiationen och det administrativa arbetet under inspelningen. skådespelare är lite olika med, om de är stora och kända brukar regissören och producenten veta om dem och då kontaktar man dem eller deras agenter. mindre kända skådespelare får man tag i genom auditions och castingbyråer. Men om jag var du skulle jag börja på en lite mer rimlig nivå. att producera film på den nivån som jag har beskrivit ovanför tar många år, tiotal år att komma upp på. 0 Citera
shormborm7 Postad 14 oktober 2008 Författare Postad 14 oktober 2008 Ja precis, jag har inte tänkt vinna Guldbaggen direkt. Utan jag har skrivit ett kortfilmmanus och jag pluggar även Filmproduktion, har precis börjat. Så därför ställer jag dem här frågorna. Måste man skaffa F-skattesedel även om det bara gäller kortfilmer? Och kostar det något att starta ett företag? Och vart får man tag på scenografer, rekvisitörer, statister m.m? Detta är en kortfilm som jag arbetar på och väldigt enkel att göra. Och behöver inte alls mycket pengar. Jag vet att bolagsverket har hand om F-skattesedlar och ärenden för att starta eget. Hoppas att du kan hjälpa mig och tack för ditt förra svar. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.