Gå till innehåll

Chroma key och svartvitt?


tomasz1985

Recommended Posts

Jag hade tänkt att använda chroma key i en musikvideo där huvudpersonen ska vara svart vit och bakgrunden i färg men det verkar inte funka att bara lagret huvudpersonen finns blir svart vitt utan bakgrunden blir också det. Fick det förklarat för mig att det inte går att få bara huvudpersonen i svartvitt eftersom chroma duken inte går att utskilja från huvudpersonen då eftersom allt blir grått. Det måste väl vara tekniskt möjligt att göra detta? Kan tillägga att jag jobbar med AVID.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag vet inte exakt hur det fungerar i AVID, men principen är ju samma i alla program.

 

Det första du ska göra är att ta bort duken med din "chroma key" -effekt. Och när du fått bort den så kan du lägga till effekten som gör att det blir svart/vitt. För som du skrev, gör du tvärtom så försvinner ju din "chromafärg"...

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Inga problem killen...

 

Det går att ta bort cromakey'n och få gubben svart/vit. MEN!!!

 

Cromakey'n i Avid suger... det blir otroligt pixligt kring konturerna... så även då du lyckas med att få gubben svart/vit och bakgrunden key'ad så kommer du att vara missnöjd.

 

Redigera som du vill ha det utan att keya... exportera i Quicktime Reference å hämta sedan in det i Adobe AfterEffects... du kommer att stöta på ett interlaceproblem, men det går att komma runt även det... går inte in på det här och nu... men det fungerar rätt fint faktiskt.

 

Cromakey i Adobe AfterEffects är skitbra, enkel och samtidigt avancerad. Du kan dessutom väldigt enkelt arbeta med AfterEffects gentemot Photoshop den dagen du skall in med loggor ect.

 

Loggor i Avid är samma skit... pixligta konturer. Och det ÄVEN fast att dom säger sig vara så förbannat kompatibla med Photoshop. Borde komma runt även det... men än så längen står jag med rumpan bar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...