Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Får inte så många svar på mitt smått havererade dopfilmsprojekt!! Någon har tippsat om att Aspect Ration är felinställd. Stillbilderna på tidslinjen får svarta fält på sidorna.

Hade tyckt att det såg trevligare ut med hela bilden istället.

Med lite tur, så är det det här med Aspect Ratio som är felinställt.

Hur ställer man in den i Premiere Elements? Någon som vet?

Hur stor betydelse har det med storleken på bilderna?

Jag är så jäkla oteknisk men tanken slog mig att bilderna kanske är för stora och därför trycks ihop och får dessa svarta fält på så vis?? Förmodligen är det inte alls så..!!

Vänligen

Anders

Postad

Troligen är det inställt i Preferences att bilder automatiskt ska skalas om till filmens storlek, för att hela bilden ska få plats. Då blir det oftast svart uppe/nere eller hö/vä sida. Det går ev att högerklicka på bilden för att justera i efterhand (är PINSAMT dålig på Elements-produkterna)

/Max

Postad

Hej!

Du är alldeles säkert på rätt spår..hoppas jag i alla fall ! Kan inte hitta någon inställningsmöjlighet om ja högerklickar på bildern. Hur gör man i P Pro? Det kanske inte skiljer

något på det.

Pinsamt dålig..är jag på allt tekniskt, det har väl inte ungått någon här..

Jag får försöka att fortsätta leta efter den mystiska knappen. Testade att ändra storlek på bilderna till 720x576 men det hade ingen betydelse för dom svarta fälten i alla fall.

Det mest retfulla är att någon som kan sånt här hade förmodligen löst det på en sekund eller två med ett musklick.

För mig tar det flera veckor..om det nu blir löst alls!

Vänligen

Anders

Postad
Hur gör man i P Pro?

Edit > Preferences > General och bocka av Default scale to fram size.

Men, klipp som redan är importerade påverkas inte alls. Ta bort bilderna och importera dom igen. Ta bort bilder=Ta bort dom från Project panel.

Postad

Hej!

Tack för svaret! Dessvärre fungerar det inte. Har bockat av den, och

tagit bort bilderna och importerat dom igen. Precis som du skrev men dom svarta fälten kvarstår. Faktum är att dom blev ännu större av detta.

Får kanske inse att det inte finns någon lösning på problemet?

Det är tråkigt för det ser inte alls bra ut.

Vänligen

Anders

Postad

Som jag skrivit i de andra trådarna du skapat på ämnet så har det med pixlarna att göra. Om det är en dv-wide film du har så ska du i Photoshop beskära bilderna till 1024x576 pixlar och sen importera dem i Premiere. Alternativt 768x576 med 1,33 pixelratio om du har CS3 extended.

Dina bilder är förmodligen i 3:2 eller 4:3 propotioner. Att få dem att fylla ett 16:9 format utan svart på sidorna är som att trycka ner en fyrkantig kloss i ett runt hål.

Om du skulle få dem att fylla så kommer de se ihop tryckta ut. Därför ska du beskära dem till det formatet som din film har.

/KN

Postad

Hej!

Tack för ditt svar. (igen!) Jag har bara Photoshop Elements 4,0 och jag är ännu sämre på det än vad jag är på Premiere Elements...

Om jag klickar på Bild / Ändra storlek och sedan skriver in 1024 så skrivs det automtiskt 768 under. Kan inte få det till 1024x576.

men om jag skriver 768 så funkar det tydligen för då fylls det i 576 under. Så jag kan ändra den till det, men hur ändrar man pixelration?

Väldigt tacksam för er hjälp hittills..även om jag blir mer och mer förvirrad!

Vänligen

Anders

Postad

Det finns någonstans en ruta som är ikryssad med "bevara propotioner".

Kryssa UR den så kan du ändra till vad du vill. Fast det är inte det du vill göra eftersom bilderna då kommer se ut som skit eftersom du trycker ihop dem på höjden.

Det du vill göra är "beskära". I Photoshop får du det verktyget genom att trycka på "C" tangenten. Mata in 1024 px som bredd 576 px som höjd och 72 dpi. Sen kan du beskära bilderna. Dvs skära bort uppe och ner tills bilden fyller ditt 16:9 format.

/KN

ps, eftersom jag är en som snäll människa så kan du prova att ladda ner denna bild och lägga in i ditt projekt och se om det blir som du tänkt sig. Den är 1024x576 pixlar:

http://www.beta75.se/1024x576_test.jpg

Postad

Hej!

Tack, ja du är verkligen en snäll människa! Din bild fungerar perfekt, helt utan svarta fält - underbart!

Jag förstår mig däremot inte på Photoshop alls. Den bara söker efter "tappade" filer och gör precis rakt emot vad jag vill.

Trycker jag på C händer överhuvudtaget inget.

Jag vet att frågorna har haglat, men du kan möjligtvis inte förklara närmare hur jag gör med photoshop? ( Tänkte gå en kurs ämnet till hösten) men det hjälper föga i nuläget...

Vänliga och tacksamma hälsningar

Anders

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...