Gå till innehåll

Glasskiva framför lins. Effektfilter.

Recommended Posts

Postad

Hej där!

Jag var på en musikvideoworkshop för ett litet tag sen. Där fanns det tillgång till olika glasskivor man kunde sätta framför linsen. De var fyrkantiga och varje sida var ca 15 cm lång (kvadratiska). Jag kan attans inte komma på vad det heter. Det fanns glas som tex hette smoke, fog, glow, black promise (?) och diesel.

Någon som kan komma på vad dessa kallas och var man får tag på dem. Det är den som heter Glow, som jag är främst intresserad av. Jag tror att de kostar runt 2000 kr styck.

Postad
Hej där!

Jag var på en musikvideoworkshop för ett litet tag sen. Där fanns det tillgång till olika glasskivor man kunde sätta framför linsen. De var fyrkantiga och varje sida var ca 15 cm lång (kvadratiska). Jag kan attans inte komma på vad det heter. Det fanns glas som tex hette smoke, fog, glow, black promise (?) och diesel.

Någon som kan komma på vad dessa kallas och var man får tag på dem. Det är den som heter Glow, som jag är främst intresserad av. Jag tror att de kostar runt 2000 kr styck.

Du pratar om 4x4-filter som man oftast sätter i matteboxen till kameran. Ibland kommer de i 4x5 format. Sök på 4x4 filters på google. Black pro-mist och alla andra filter du har nämnt är diffusionsfilter som skapar en lätt halo på högdagrar och "mjukar" upp bilden i övrigt. Förutom diesel då som jag inte vet vad det är, antagligen ett slags brunfilter som ger en oljig look.

Postad

Hittade en stepring till 52mm och massa smarriga filter. Black pro-mist bland annat! Bliv lite billigare än 4X4 också.. men ändå samma effekt! :)

Väldans trevligt att leka med!

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...