Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Har fått i uppdrag att filma en föreläsning (60 min.) som sen ska läggas ut på nätet. De uppgifter jag fått från mediabolaget är:

Den teknik som vi använder är Microsoft Media Services och Darwin Streaming Server. Du kan streama Windows Media(asf, wmv, wma), QuickTime, MPEG-4, H.264 och 3GPP.

Jag jobbar som sagt i CS3 och om jag fattat rätt kan jag efter cappning (dv) och lite redigering exportera i Adobe Media Encoder och välja:FORMAT: Qt som format, PRESETS:PAL Sourse for Streaming 1024.

Egentligen är väl min fråga. Är det "inom branschen" vanligt att kasta ur sig att "streama" en film, fast man egentlligen menar exportera eller helt enkelt spara.

Det blir hiskerligt sämre kvalitet (det vet ni säkert redan) om jag måste just "streama"

Vad tror ni?

Postad

Det händer det blir så ja.

Det handlar faktiskt ibland om okunskap och vad skillnaderna är mellan de olika begreppen.

Kortfattat (för att visa lite för- o nackdelar) kan jag väl säga som så här att streaming ofta handlar om att man vill ha kontroll på materialet. Att det ska visas under de omständigheter som företaget bestämmer osv. Sen handlar det givetvis om tekniska saker som filstorlek. "Progressiv nerladdning" (via HTTP) passar t.ex. klipp på några minuter. Det är ganska tungt att titta på en film samtidigt som man tar hem den. Fördelen är för tittaren kan ju vara att man vill ta hem den och sen titta på den i efterhand, men då förlorar även företaget lite kontroll på var filen tar vägen och även viss statistik som man kan få mer detaljerat av en streamad fil.

Streaming är bättre för längre klipp, t.ex ett föredrag på 60min vilket inte alls är ovanligt inom företagsvärlden, samt att man får lite mer kontroll, även om den är lite falsk med tanke på alla verktyg som finns idag. Men exempel är t.ex. om företag vill ta betalt för att du ska få titta, då måste man streama.