Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Har fått i uppdrag att filma en föreläsning (60 min.) som sen ska läggas ut på nätet. De uppgifter jag fått från mediabolaget är:

Den teknik som vi använder är Microsoft Media Services och Darwin Streaming Server. Du kan streama Windows Media(asf, wmv, wma), QuickTime, MPEG-4, H.264 och 3GPP.

Jag jobbar som sagt i CS3 och om jag fattat rätt kan jag efter cappning (dv) och lite redigering exportera i Adobe Media Encoder och välja:FORMAT: Qt som format, PRESETS:PAL Sourse for Streaming 1024.

Egentligen är väl min fråga. Är det "inom branschen" vanligt att kasta ur sig att "streama" en film, fast man egentlligen menar exportera eller helt enkelt spara.

Det blir hiskerligt sämre kvalitet (det vet ni säkert redan) om jag måste just "streama"

Vad tror ni?

Postad

Det händer det blir så ja.

Det handlar faktiskt ibland om okunskap och vad skillnaderna är mellan de olika begreppen.

Kortfattat (för att visa lite för- o nackdelar) kan jag väl säga som så här att streaming ofta handlar om att man vill ha kontroll på materialet. Att det ska visas under de omständigheter som företaget bestämmer osv. Sen handlar det givetvis om tekniska saker som filstorlek. "Progressiv nerladdning" (via HTTP) passar t.ex. klipp på några minuter. Det är ganska tungt att titta på en film samtidigt som man tar hem den. Fördelen är för tittaren kan ju vara att man vill ta hem den och sen titta på den i efterhand, men då förlorar även företaget lite kontroll på var filen tar vägen och även viss statistik som man kan få mer detaljerat av en streamad fil.

Streaming är bättre för längre klipp, t.ex ett föredrag på 60min vilket inte alls är ovanligt inom företagsvärlden, samt att man får lite mer kontroll, även om den är lite falsk med tanke på alla verktyg som finns idag. Men exempel är t.ex. om företag vill ta betalt för att du ska få titta, då måste man streama.

Dessutom är det ofta anpassningsbart mot vilken hastighet tittaren har på sin internetlina. Streamservern kan sen anpassa kvalitén efter det och tittare får på det sättet inga stop i tittandet pga datorn inte hinner ladda ner filen snabbare än tiden det tar att titta.

Dessutom kan man fixa sk. live-streaming, som innebär att man visar den en gång på en bestämd tidpunkt, och tittar man inte då så missar man den. Detta är givetvis ofta kopplat till att det man filmar händer just "live". Men det måste inte vara så.

Man kan även börja titta mitt i en film om man vill dela upp tittandet, utan att behöva ladda ner filmens tidigare delar.

Streaming behöver dock inte innebära att det är sämre kvalité. Visst, det är väl inte DVD-kvalité man tittar på, men vem bryr sig om det om det är en halvtråkig företagspresenteation? jag raljerar lite kanske men ni förstår vad jag menar.

Det går ändå att få bra kvalité på filmen så länge server och lina är av stora mått. Ibland får man ju tom. välja som tittare i vilken kvalité man vill se filmen.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...