Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Har försökt läsa och förstå mig på hur det här med konvertering med mera funkar men ej greppat riktigt hur detta på enklast sätt ska gå till..

Vi har en Sony HDR-SR7 Video kamera som spelar in i formatet AVCHD (.m2ts filer) MAX upplösningen är 1080i om jag inte förstått helt fel..

Vi vill på något bra och smidigt sätt konvertera filmerna från kameran så att vi kan publicera dom i HD kvalite på webben. Vi använder oss av Joomla CMS och funderar på att köpa ett video plugin till joomla för att spela upp filmerna.

Länk till pluginet

http://www.xe-media.ch/extensions/index.php?option=com_content&task=view&id=19&Itemid=joomla.video.high.definition.hd.h.264

Kan någon kunnig och vänlig person kolla på den där sidan. Där står vad den klarar av med mera. kolla gärna på exemplet längst ned på sidan där dom visar en trailer från filmen Jumper. Det är sådan kvalite vi strävar efter känns det som. Något som är bra kvalité och ändå lätt laddat..

Jag förstår tyvärr inte så mycket av alla format osv. Förstår att det är h.264 vi ska använda men vad är det egentligen och hur gå till väga? Är det FLV filer som gäller med h.264 inbakat typ? :)

Sedan om någon kan beskriva hur vi ska gå tillväga från start till färdig filmfil för uppladdning?

Vilket/vilka program ska vi använda oss av. Finns det färdiga och smidiga förinställda configurationer i programen osv? Vi vill ha ut bästa möjliga kvalité som sagt :)

Spelar ingen roll om vi måste köpa nått bra progrm för just detta ända mål. Bara det funkar bra för oss! Självklart är det ju bäst om det finns nån fri lösning på detta!

Skulle vara oerhört tacksam för all hjälp som kan ges. Har själv ingen kunskap om detta men är mycket villig att lära.

Tack på förhand!

/ Mats

Postad

Flash med h.264 är en och Windows Media HD/Silverlight är en annan, QT med h.264 en tredje. Men det hänger givetvis också på om du vill ha streamat eller för progressiv nedladdning (á la YouTube). Vill du streama Flash måste du ha en Flash Media Streaming server (inte helt gratis) eller köpa tjänsten någonstans.

Fördelen med Flash är att du når många tittare eftersom ca 98% har den senaste Flash-playern som krävs för att titta på h.264. Nackdelen med h.264 är att det faktiskt kan kosta licensavgifter till MPEG LA om du vill använda den. En annan nackdel är att det är tungt för de flesta datorer att spela upp h.264 i HD. En nedkonvertering till 720P är nog att föreslå, tror jag, även om du skulle välja Windows Media eller ngt annat. Windows Media HD är möjligen enklast att koda (på en PC) men då blir det svårare för Mac-användarna. h.264 som QT är enkelt att koda, ex via Quicktime Pro och i det fallet kan du välja att publicera som en QT-fil (som tittas på via vanliga Quicktime-spelaren) eller via en Flash Server som utan vidare spelar en QT-fil med h.264.

Det finns många program som kan koda h.264, bla Quicktime Pro, Episode, Sorenson, Apples Compressor, Adobe Media Encoder, Flash Media Encoder, Rhozet mfl men jag vet inte personligen vilken som är bäst. Det är högst varierande priser på programmen. (Även kommande versioner av Premiere Pro och Elements kan redigera AVCHD och exportera h.264).

Finns säkert fler förslag...

/Max

Postad

Tackar så mycket för informationen :) Fick en annan syn på det nu än jag hade innan! Just det här med olika container format och codecs var en gröt i mina ögon förut.

Men alltså tanken är väl att man ska streama ut till dom som besöker sidan? Så som det är på många andra sidor tänkte jag då. Självklart ska dom ju kunna ladda ned filmen också men måste man göra två olika format vid komprimeringen då?

Hängde inte riktigt med på den här punkten om streaming från nån media server. Vad är det för skillnad på det och progressiv nedladdning ? Förklara gärna lite detaljerat om du har tid så ska jag försöka nöta in informationen :)

Så länge vi kan ladda upp filmer till servern och sedan låta Xe-Media pluginet spela upp dom direkt på webbsidan.. Då e vårt mål uppnått i alla fall.

Tack / Mats

• 3 veckor senare...
Postad

Varför inte använda ett pålitligt, stabilt och enormt skickligt video kodningsformat som Windows Media Video (WMV).

Passar bra för både "Progressiv nedladdning" samt för server streaming.

Vi får tänka på att i regel sitter de flesta användare på Win baserade PC datorer och därmed lämpar sig WMV för mainstream, vilket likaså Flash Video (Spark, VP6, VP7) gör.

De användarna som sitter på plasthus kan enkelt och lätt integrera Flip4Mac som gör det möjligt för QuickTime att avkoda WMV strömmar.

Vissa kodek samt format lämpar sig bättre för streaming än andra men WMV har en balans mitt emellan.

I MPEG definierar man de olika parterna mer noggrant gällande streaming anpassat eller ej.

Exempelvis så har MPEG-4 Part 2 video blivit en bättre lämpad kodningsalgoritm än från början trott, när formatet kodas i rätt profil samt nivå. Formatet är även likaså anpassat för advancerad postproduktion, även högsegments videokameror såsom HDCAM SR använder sig utav MPEG-4 Part 2, samt för arkiveringsbruk, även ett flertal mobiltelefoner, PDA , samt portabla videospelare har stöd för formatet.

Som Max_H redan anmärkt, MPEG LA kan kräva avgifter för användning och implementering av licens när syftet i huvudsak är att tjäna pengar på streaming via MPEG baserade videoformat. I övrigt kan du känna dig lugn.

I ert fall om WMV skulle vara valet, så är distributionen hyfsat enkelt gjord.

Windows Media Encoder till PC finns att gratis hämta hem från Microsoft.

Det som dock kan klämma är att WME kan ha problem med att importera MPEG-4 Part 10 (AVC) strömmar i en MPEG-2 Transport ström (.m2ts). Man skall ur min åsikt så starkt som möjligt försöka att undvika AVCHD format baserade videokameror, om annat än att bara plugga in i TV:n och titta är målet.

I övriga fall erhåller programmet de mest avancerade funktionerna som kan tänkas behöva nyttjas av WMV formatet, samtidigt som det mycket enkelt erbjuder färdiga profiler för kodning till webbanpassad ström eller för arkivering.

Bithastighet (AV-mux) , upplösning, antal keyframes, CBR / VBR baserat samt bildrutor per sekund bestäms utav möjligheterna för eran tillgängliga bandbred på servern som skall fungera som åtkomstpunkten för videon.

Samma fil som fungerar som streaming kan även användas som för nerladdning.

För direkt nerladdning är det även ibland bra att skapa individuellt kodade videoströmmar, för möjligtvis bättre kvalité till kostnad av en större filstorlek, som inte alltid lämpar sig för streaming eller progressiv nerladdning.

Få hem programmet och se dig runt i det. Posta om det klämmer sig någonstans.

Postad
Tackar så mycket för informationen :) Fick en annan syn på det nu än jag hade innan! Just det här med olika container format och codecs var en gröt i mina ögon förut.

Men alltså tanken är väl att man ska streama ut till dom som besöker sidan? Så som det är på många andra sidor tänkte jag då. Självklart ska dom ju kunna ladda ned filmen också men måste man göra två olika format vid komprimeringen då?

Hängde inte riktigt med på den här punkten om streaming från nån media server. Vad är det för skillnad på det och progressiv nedladdning ? Förklara gärna lite detaljerat om du har tid så ska jag försöka nöta in informationen :)

Så länge vi kan ladda upp filmer till servern och sedan låta Xe-Media pluginet spela upp dom direkt på webbsidan.. Då e vårt mål uppnått i alla fall.

Tack / Mats

Jag förklarar en del i detta inlägget skillnader mellan stream och progressive

http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=21634

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...