Gå till innehåll

Konstiga pixel fenomen i kamerans sensor


IronLion

Recommended Posts

Jag är frestad att köpa en ny kamera av senaste model med inspelning på minneskort. Men efter att ha sett demostrationsfilmer är min frestelse mycket mindre. Klart att de är mycket mindre och enklare att hantera. Väldigt bekvämt med minneskort. Men om man granskar detaljer, kontrast och färgåtergivning så är frågeställningen mycket större. Exempel: Jag filmade min lilla son en molnig dag på en gräsmatta med träd i bakgrunden. Hela bilden/filmsekvensen är bra och jämnt exponerad. Alla detaljer i fram -och bakgrunden är jämna men håret (han är blond) lyser som om han har fått en religiös uppenbarelse. Eftersom vi inte är religiösa fanatiker måste fenomenet beror på något annat. Under samma filmning (inga ljusförändringar) får jag en mycket skarp närbild (som HD) men när jag går över till att filma ett annat ansikte så är pixel upplösningen mycket sämre. Jag har funderat över möjliga orsaker. Eftersom de flesta kameror saknar bländare (elektronisk reglering ersätter den gamla bländarlamellen) så går elektroniken överstyr i vissa svåra ljusbedömningar. Hur kan pixel upplösningen variera så mycket under samma tagning? I en annan videosekvens (annan kamera) syns tydligt att alla gröna växter och blad har samma färgnyans trots att verkligheten visar betydligt fler färgnyanser. Det är nu lätt att skylla på att tillverkarna vill/måste av kostnadsbesparingar göra sådana billiga sensorer (som sitter i de flesta fabrikat) men tekniken måste framskrida och vi användare vill ha bättre grejer. Vilka kameror har sådana fenomen? Vad kan man göra för att få bättre pixel kontroll? Vilka kameramodeller har en bra och stabil sensor? Är optik med bländarlameller och okromprimerad kodning av bildsekvensen lösningen?

Länk till kommentar
Share on other sites

Haha jag måste bara säga det att jag fick ett gott skratt av att läsa denna tråd. Inte åt dig utan hur du skrev, haha klockrent :D

 

Kan inget eller har upplevt nåt utav det du skrivit så jag kan inte besvara på frågan.

 

Samma här, helt underbart skrivet, väldigt off-topic, jag vet.

 

kolla runt på google om någon haft samma problem, brukar hjälpa i sådana tillfällen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...