audition Postad 12 september 2008 Postad 12 september 2008 Vet ej om detta är under rätt rubrik men hittar ingen bättre. Hur som helst. Är det någon här som har lite koll på att sända live över nätet? Har precis fått en förfrågan om att filma ett seminarium som ska livesändas och har lovat kolla upp vad som krävs. Misstänker att det behövs någon form av speciell programvara, kanske speciella kopplingar eller funktioner på kameran. Den kamerautrusning jag har är Canon XHA1 om det är till nån hjälp. Snabba uppkopplingar mot nätet ombesörjs av kommunen så det är inga bekymmer. Är det nån "där ute" med kundskap på detta vore jag mycket tacksam. 0 Citera
Kimster Postad 12 september 2008 Postad 12 september 2008 Mjukvara Förslag 1 WME, Windows Media Encoder, enkelt och gratis Lägg till Windows Media Services om du har en Windows Server 2003/2008 så kan du få hemsidan med spelare genererad av servern samt bättre kontroll på sändningen. Går att tanka ner gratis testversioner av Windows Server om ni inte har någon licens redan. Förslag 2 VideoLan, lite mer pilligare men väääldigt gratis Förslag 3 Har du Mac så är Quicktime streaming server ett bra (enda) val. Där till finns även Darwin streaming server, som är en finurlig lite open source server som även funkar på Linux och även Windows för den delen. Dock pillig att installera. Den är bra på att stream t.ex. mp4 och 3gp om man vill möjligöra mobiltelefoner att titta på streamingen. Hårdvara Kameran spelare mindre roll. Allt från 300kr webbkamera till 500.000 produktionskamera funkar. Du kan i princip använda vad som helst bara du kan få in bilden via USB eller FIREWIRE till datorn. Vilken modern dator som helst funkar egentligen. Den dator som sköter själva "encodingen" ska har bäst CPU iaf. Bra nätverk hjälper också. Hur mycket bredband du behöver beror på hur bra kvalité du vill köra. Den här kan skapa en liten uppfattning om vad som krävs: http://www.videostreamingservices.com/Hosting_prices_calculator.htm Jag har kört ca 150 samtidiga tittare på en server med 10Mbit-lina i ca300kbit kvalité med windows media9 codec, och då hackade det sällan, viss buffring uppstod. När vi kopplade en server till, som delade på lasten kunde vi komma upp i nästan 300. Flaskhalsen i detta var nätverkskorten och nätet. Bara för att kommunen säger de fixa snabb lina så innebär det inte att de blir så. Det säger jag av erfarenhet :) Kommunens lina brukar vara delad med många fler, tänk på det när du anmäler behov och de lovar saker. Viktigt att tänka på - Beroende på vilken tjänst du kör så se till att alla brandväggar har rätt porta öppna. Så om du t.ex vill köra MMS, som är Windows Media protokollet så måste brandväggen släppa igenom trafik på MMS-portarna. Exakt vilka står på nätet. Ska du köra RTSP så ska du ha de portarna öppna osv. Slutligen börja med att sätta upp allt tidigt och provkör flera gånger tillsammans med kommunens tekniker så allt som behövs är öppet i brandväggar osv. 0 Citera
audition Postad 12 september 2008 Författare Postad 12 september 2008 Schysst Kimster. Ska testa dina tips och återkommer senare om hur det går. 0 Citera
video_sync Postad 13 september 2008 Postad 13 september 2008 Jag har kört ca 150 samtidiga tittare på en server med 10Mbit-lina i ca300kbit kvalité med windows media9 codec, och då hackade det sällan, viss buffring uppstod. Låter OTROLIGT bra i mina öron.. WMV V9 (WMV3 DMO baserat) på: Antalet bilder per sekund ? Upplösning ? Antal keyframes ? 0 Citera
Kimster Postad 15 september 2008 Postad 15 september 2008 hmm.. jag vågar inte garantera att jag kommer ihåg rätt. Men jag tror jag låg på 15fps, i 320x240, antal keyframes vetefan, inte en susning faktiskt. Jag har en av sändningarna sparad i en fil nånstans, kan kolla där, om jag hittar det. 0 Citera
Kimster Postad 16 september 2008 Postad 16 september 2008 Jag hade missat lite, det var tom lite mer vi körde här är siffrorna från filen. bitrate 450 Kbps Res: 384 x 288 Audio: WMA 9.1 Video: WMV 9 Vi sände Junior-SM/ICA Cupen i handboll live i samarbete med alltomhandboll.nu som hjälpte till att dra upp tittarsiffrorna. Jag fick rapport att kusiner i Australien till någon som spelade tittade. Så det funkade ganska okej tydligen. När vi maxade tittarsiffrorna under finalen så laggade det en del. Annars funkade det nästan problemfritt vad jag förstått. 0 Citera
video_sync Postad 17 september 2008 Postad 17 september 2008 Om du tar 450 x (150) hamnar du på 67500. Dvs: 150 samtidiga tittare hamnar på en bandbredsgräns på 67500 kbit / sek, över en 10 mbit / lina (ca 1,25 Mbyte / sek). Antar även här att 450 kbit / sek inkluderar mux av bitström för ljud. Det låter som om en annan client, möjligen remote? som assisterat routingen av signalen på en kraftigare lina och att då 10 mbit utskickslinan inte varit aktuell som anslutningsserver för tittarna. Bara nyfiken här, då jag själv för tillfället jobbar mycket med både WMV samt DIRAC inom hårt komprimerade sammanhang där sändning gäller. 0 Citera
Kimster Postad 17 september 2008 Postad 17 september 2008 Ja just.. fan, kanske skulle nämnt att vi sände från encodern med kommunens 10mbit lina till våra servrar som stod på Sunets 1Gbit? lina, eller vad det nu var. Den var ganska bred iaf. Nu när jag kommer på det så kan jag ju nämna att vi fick av administratören på Sunet veta att vi hade skapat störst trafik nånsin i den delan av landet på deras lina under den veckan tävlingarna avgjorde. okej jag glömde.. jag har dåligt minne f'låt :) 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.