Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Just nu använder jag en Panasonic modell billig DV-kamera, men jag har tröttnat på att hur mycket jag än anstränger mig med ljus och efterarbete så blir resultatet ändå inte ens i närheten av hur jag vill ha det. Så nu har jag bestämt mig för att investera i en annan kamera, min budget ligger på ungefär 15,000.

Av de kameror jag känner till så är Sony PD150 det hetaste alternativet, då jag hört mycket bra om dem och även sett några dokumentärer, långfilmer och provfilmer filmade med den kameran. Jag gillar verkligen hur den kameran får fram en känsla av att landa någonstans mitt mellan professionell film och studentspex, så egentligen tror jag att den är precis vad jag letar efter, men jag frågar ändå.

Vad finns det för andra alternativ runt 15,000 (ny som begagnad)?

Vad finns det för för/nackdelar med PD150?

Funkar "försättslinserna" till PD150 bra?

Är det värt att spara, vänta ett år och köpa en kamera i prisklassen - 40,000?

Postad

Antar att du talar om begagnade videokameror eftersom du nämner Pd-150.

Hur länge dv-formatet håller är det väl ingen som vet.

15000kr är som jag känner en svår mellanprisklass. Du får en Pd-150/170 eller liknande billigare än så, med lite tålamod. Jag köpte nyligen en pd-150(nästan nyskick) med trådlös mygga och extra prylar för 9000kr. Tror nog att det är rätt mycket kamera för pengarna. En nackdel är ju att den inte har äkta 16:9.

Lägger du runt 25000-30000kr så kan du nog hitta en Panasonic Hvx200 som tar steget in i nästa generation. Den tar ju både DV och P2-kort. Denna ska enligt kunnigt folk som jag talat med vara en mycket bra kamera för prisklassen. Kostar lite under 50000kr ny. Då är man ju lite mer garderad för framtiden. Nackdelen i dagsläget är att P2-korten är oerhört dyra(men dom blir billigare i hög fart). MiniDV band kostar ju inte mycket.

Vet inte om det var till nån hjälp men...bara lite tankar...

Postad

Ja, riktigt 15,000 har jag inte tänkt betala för en PD-150 i sig, men med lite trevliga tillbehör, absolut!

Ja, ditt inlägg var till hjälp, för det är ett av mina dilemman. Hur länge DV-format håller oroar jag mig inte över eftersom att jag verkligen uppskattar DV-formatet för vad det är, jag ser det inte enbart som en ekonomisk problemlösning.

Jag tror dock att jag är lite för sugen på att köpa en kamera för att ha tålamod att spara ihop 15,000 till, det är inte gjort bara sådär.

Canon XL1 är ett alternativ som också känns väldigt trevligt.

Det står nog mellan PD-150 och XL1.

Edit: En Redrock M2-adapter är vettig att köpa i bägge fallen, eller?

Postad

Alltså enligt mig ska du verkligen inte köpa en pd-150. Det är ingen bra kamera, brusig som fan, filmar inte äkta 16:9, väldigt dålig skärpa. Ingen bra kamera helt enkelt. Jag har jämfört klipp som jag filmat med en Panasonic nvgs400 och jag ser ingen skillnad på kvaliteten, tycker nästan pd-150:n är brusigare. Köp en billig hd-kamera istället, de är ljusår bättre.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...