tokiho Postad 5 september 2008 Postad 5 september 2008 hej igen. okej jag kan inget om sånthär och inte någon jag känner heller så jag frågar här haha. min pappa köpte en beta kamera förut för jättemånga år sen, altså jag kan inget om dem men det är en kamera som man får videokasetter av som är mindre än vhs kasetter. och nu har vi ju då massor av såna kasetter som vi inte kan kolla på för just nu har vi en jätte gammal sån betavideospelare, som kan falla ihop när som helst och det är den enda på hela åland som finns kvar och om den går sönder förlorar vi ca 50 filmer från 70-90 talet. så vi skulle vilja få över dem nån annanstans, kanske på dvd eller nått. undrar hur man kan göra det och vad är smartast att föra över det på? :) kameran funkar fortfarande om man skulle behöva den till nått också 0 Citera
Team_fagott Postad 5 september 2008 Postad 5 september 2008 hej igen. okej jag kan inget om sånthär och inte någon jag känner heller så jag frågar här haha. min pappa köpte en beta kamera förut för jättemånga år sen, altså jag kan inget om dem men det är en kamera som man får videokasetter av som är mindre än vhs kasetter. och nu har vi ju då massor av såna kasetter som vi inte kan kolla på för just nu har vi en jätte gammal sån betavideospelare, som kan falla ihop när som helst och det är den enda på hela åland som finns kvar och om den går sönder förlorar vi ca 50 filmer från 70-90 talet. så vi skulle vilja få över dem nån annanstans, kanske på dvd eller nått. undrar hur man kan göra det och vad är smartast att föra över det på? :) kameran funkar fortfarande om man skulle behöva den till nått också Tror nog du blandar ihopkorten. Betavideokamera är inte samma sak som betamax videospelare. Beta-kamera använde man ppå svt tills alldeles nyss. Fast du kanske menar betamax kamera också? enklast är väll att föra över till DVD, även om det formatet knappast är evigt. Hör med uppsala bildteknik, dom för övrer div format http://www.uppsalabildteknik.se (eller dom kanske bara för över film???) 0 Citera
StenR Postad 5 september 2008 Postad 5 september 2008 Begreppet beta är inte entydigt genom åren, det heter väl Betacam och Betamax egentligen, fast de är faktiskt släkt som wikipedia påpekar: "A blank Betamax-branded tape will work on a Betacam deck, and a Betacam-branded tape can be used to record in a Betamax deck" 0 Citera
jmalmsten Postad 5 september 2008 Postad 5 september 2008 Så som StenR antyder... När jag var på auktion för ett gäng år sedan... innan jag köpte familjens första dvd så ropade far min in en Betamax-bandspelare. Den stod ett tag under teven och samlade damm och till slut åkte den in i ett förråd. När jag häromveckan var på besök så kikade jag lite på banden och lade märke till att det var en riktig blandning av BetaCam och BetaMax. men iallafall... Det finns ju en uppsjö med produkter för att föra över analog-video till datorn. Vet ju inte hur det är med er bandare men finnes det AV-utgång (RCA-sladdar) så borde det fungera precis lika bra att använda den som lösningarna för VHS och VHSC och digital8 etc... därefter är det bara att bränna ut videofilerna till DVD-video-format för att kunna se på med nya apparater. 0 Citera
tokiho Postad 6 september 2008 Författare Postad 6 september 2008 okej nu hittade jag en bild på den: http://i36.tinypic.com/s2xquf.jpg sanyo betamovie står det på den. och själva videobandspelaren är betamax. så vad behöver jag för att föra över dem på dvd och vart kan jag köpa det och hur gör jag? :) 0 Citera
tokiho Postad 6 september 2008 Författare Postad 6 september 2008 aa altså dendär videospelaren kopplar man till tvn med AV sladdar, tror jag jag vet inte så mycket om kablars namn och sånt men dom är likadana som domdär röd,gil,vit- sladdarna fast dom är svart,svart,röd. men är det samma i alla fall? 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.