Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Tjenare, råkade ut för en ganska tragisk sak och min kamera gick, ja. Mer eller mindre sönder, så jag är på jakt efter en ny, De som den kommer användas till är mindre klipp för att leka lite med 3d, dvs CG. De ska endas visas upp på nätet och på grund av renderingstider så räcker dv-formatet gått och väl.

Men är hd formatet bättre för tex 3d-tacking? Vad ska man ta, en beggad och billig xm-1:a eller typ en beggad hd kamera, typ hv-20 eller dyl ?

Det med vobbling lär bli stora problem, som jag hört att hd kameror har i lag eftersom den runda slutaren, Iaf i den prisklassen jag kan tänkas ha pengar.

Så vad är ett klokt va?

Postad

Om du bara behöver DV och liksom just ja det som du gör så skulle nog jag tippa på denna kamera. Har hört mycket gott om den:

Panasonic NV-GS330

Men vad jag skulle tro så kanske det blir lite enklare att typ tracka och sånt med HD kamera:

Canon HV30

Postad

redan ägt en nv-gs500 och ja, de var bra bilder på den. Men vill ha något mer stabilt, större och gärna den där hållbarheten på åvansidan av kamera :-) (som ser semi ut haha)

Ifall de ska vara dv. HD är de viktigtaste att bilden absolut inte vobblar!

tack för svar :)

Postad
HD är de viktigtaste att bilden absolut inte vobblar!

Panasonic SD9 är garanterat vobbelfri (3CCD). Lätta CMOS-kameror däremot är helt värdelösa om man inte kör med steadicams och stativ hela tiden.

Några testskott från Marstrand:

Allt tagit på ren frihand med OIS på och stabiliserat i post. Full auto i 25p utan någon annan bearbetning än nerbromsning till 23.976 fps (blir hackigt på Vimeo annars). Stativ är alltså onödigt fast kameran är så liten och lätt...

Den skjuter (nästan) enbart i 1920x1080 50i eller 25p. Vill gärna överexponera lite men går att köra manuellt. Autofocusen är lite halvtaskig i dåligt ljus och den manuella inte helt enkel att bemästra, men det går... Riktigt bra 5.1-ljud som även kan funka för musik om man nöjer sig med 60-65 dB S/N (vilken annan billig kamera har bättre S/N?). Har iallafall även manuell insp-volym plus limiter. Ingen mic-ingång men vill man vara seriös med ljudet så kan man ju numera enkelt köra separat ljud med någon liten inspelare typ Zoom H2/H4.

Är man inte rädd för AVCHD (h264) på SDRAM så är editeringen lätt som en plätt. Dom flesta kommersiella videoprogrammen strular nog fortfarande men det finns gratis som klarar det galant. Du kan ju om du vill först dra ner formatet till vad du vill och spara i någon lossless codec, typ Lagarith. Sen torde väl även betalprogrammen kunna läsa in dom filerna. Originalfilerna har du ju kvar ifall du vill rendera ut i högre upplösning senare.

Med SDRAM slipper du stå med dina gamla DV-band utan en fungerande kamera. Alla påstår att band är bra som backup men vad gör du när kameran är utsliten och inga nya bandkameror längre tillverkas! Jag gissar att både band och CCD snart försvinner från marknaden (konumentklass åtminstone) eftersom CMOS och minneskort är så mycket billigare att tillverka. på 16 GB får du in ett par timmar innan det är dags att ta en paus, ladda batteriet och tanka över till laptoppen. SD9 påstår sig ha c:a 2 timmars batteritid.

Postad

tycker absolut inte att band är ett problem, man får backupp på köpet. Gillar dv :)

Men visst, den där kameran tycks vara billig, och om de inte är en rundslutare i den så är de helt klart en att titta närmare på!

Men 6000kr ny, för nån 1000lapp till får man en xm-1a eller pd150.. :)

Tack för alla svar!

Postad
Men visst, den där kameran tycks vara billig, och om de inte är en rundslutare i den så är de helt klart en att titta närmare på!

Sanyo HD700 är kraftfull liten gynnare för 3000:- Kör 720p med 29.97 fps och 7 Mpixel stillbilder och väger in under 200 gram. Har allt manuellt (inkl NDfilter) man kan önska sig och går ner även i en liten ficka.

Man stänger av den digitala bildstabben, drar upp slutartiden lite och med efterstabilisering får man fullt njutbara filmer utan något tråkigt CMOS-vobbel. Dessutom är den så liten att folk knappast märker att dom hamnar på film...

Är kanske den sista HD-kameran från Sanyo med CCD. Uppföljaren har CMOS liksom dom nya från Panasonic, JVC etc. Den som varken gillar Blairwitch-stuk eller stativ får nog passa på...

Funderar starkt att inhandla en sådan innan dom tar slut. Är helt perfekt som semesterkamera om inte annat. 9000 kbit/s h264 video blir väl c:a 4 timmar video på ett 16 GB kort.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...