Gå till innehåll

Windows vista 64 bit problem


John1604319361

Recommended Posts

Har precis köpt en ny dator och den har vista home premium 64 bit installerad. Problemet är att inget händer när jag kopplar in kameran sony dcr pc 120 via firewire. Har läst på sonys hemsida att problemen skall vara för: "The 64-bit starter version of the Windows Vista operating system is not supported". Jag tolkar det som basic verisionen av vista. Är det någon som fått det att funka med service pac 1 till vista home premium 64 bit ?? Är det nått annat man kan göra ?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har fått firewire att fungera i Vista Ultimate 64-bit utan problem med:

- Panasonic DVC30

- Sony HVR-V1

- Sony HVR-Z7

- Canopus ADVC-300

- Maxtor, extern hårddisk

- Lacie, extern hårddisk (tre stycken)

 

Ditt problem låter mer som fel på kamera/fel på firewirekabel/fel på datorns firewireuttag eller i värsta fall en kombination av något av dom tre alternativen.

 

Kan du ansluta kameran via firewire på en annan dator?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag körde tidigare utan problem på min bärbara dator, dock då med XP operativsystem. Min verision av vista är inte samma som du har ser jag. Kameran fungerar alltså. Använde då 1394 4 pin till 4. Nu har jag en ny 4 pin till 6. Men det skall inte vara någon annan skillnad än att den nu har möjlighet att ge stöm till kameran om jag fattat rätt. Vad beträffar firewire uttaget så har jag bara testat en av mina två ingångar. En fråga. Vilket redigeringsprogram använder du till vista 64 bit. Premiere pro stöder 32 bit ?!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag körde tidigare utan problem på min bärbara dator, dock då med XP operativsystem. Min verision av vista är inte samma som du har ser jag. Kameran fungerar alltså. Använde då 1394 4 pin till 4. Nu har jag en ny 4 pin till 6. Men det skall inte vara någon annan skillnad än att den nu har möjlighet att ge stöm till kameran om jag fattat rätt. Vad beträffar firewire uttaget så har jag bara testat en av mina två ingångar. En fråga. Vilket redigeringsprogram använder du till vista 64 bit. Premiere pro stöder 32 bit ?!

4-pin till 6-pin är riskabelt just på grund av strömmen. Har du otur och först sätter 4-pin till kameran och sedan vänder 6-pin fel när du skall sätta in den i datorn så kan du skicka ström till kameran vilket är lika med död firewirekontakt i kameran. Man behöver inte ens trycka in 6-pinkontakten när den är felvänd helt, det räcker med någon millimeter dessvärre och är ganska vanligt att det händer.

 

Först in med 6-pin och sedan in med 4-pin, aldrig tvärtom. :)

 

Jag använder Premiere Pro CS3 för att redigera video. CS3 stödjer inte på papperet 64-bitars OS, men jag har fått det att fungera på XP x64 och Vista Ultimate 64-bit utan problem. I PPro är inte prestandavinsten stor, men i AE är den gigantisk på ett 64-bitars OS.

Länk till kommentar
Share on other sites

Har forskat vidare och fått fram föjlande för min och många andra sony modeller på sonys hemsida europa. http://support.sony-europe.com/hotnews/vista/vista.aspx?site=odw_sv_SE&m=DCR-PC120E&sc=DV These products are not supported in Windows Vista™ Starter Edition and in Windows Vista™ 64 bits. Som jag fattar det så skall vista 32 bit fungera. Ser mörkt ut just nu för min del. vet inte hur jag går vidare. får kanske byta OS ?! Nån som har någon smart ide ?

Länk till kommentar
Share on other sites

Har forskat vidare och fått fram föjlande för min och många andra sony modeller på sonys hemsida europa. http://support.sony-europe.com/hotnews/vista/vista.aspx?site=odw_sv_SE&m=DCR-PC120E&sc=DV These products are not supported in Windows Vista™ Starter Edition and in Windows Vista™ 64 bits. Som jag fattar det så skall vista 32 bit fungera. Ser mörkt ut just nu för min del. vet inte hur jag går vidare. får kanske byta OS ?! Nån som har någon smart ide ?

På din kamera står det ju att iLink är Compatible så det skall ju inte vara något problem för dig. Alla kamerorna på listan fungerar ihop med Vista 64-bit när det gäller iLink. USB är det sämre ställt med däremot.

 

iLink är Sonys namn på FireWire. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag gör tolkningen att texten "These products are not supported in Windows Vista™ Starter Edition and in Windows Vista™ 64 bits." Gäller för kameramodeller listade i listan. De är modeller med några år på nacken som inte kräver 64 bit. hittade även denna sidan som du kan kolla in om du har lust. http://www.microsoft.com/windows/compatibility/Browse.aspx?type=Hardware&category=Cameras%20%26%20Photo&subcategory=Camcorders&os=32-bit där kan man välja 32 eller 64 bit för att se vilket de stöder. hittar dock inte min kamera. endast ett fåtal av dessa funkar i 64 bit. ! Känns trist om jag måste byta ner i OS bara för att kunna skjuta in film på hårddisken. Funderar på om det finns andra möjligheter att överföra till hårddisken på. En ide jag har är att använda gamla datorn (XP) med en extern hårddisk och sedan koppla in den på nya. men det är knöligt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag gör tolkningen att texten "These products are not supported in Windows Vista™ Starter Edition and in Windows Vista™ 64 bits." Gäller för kameramodeller listade i listan. De är modeller med några år på nacken som inte kräver 64 bit. hittade även denna sidan som du kan kolla in om du har lust. http://www.microsoft.com/windows/compatibility/Browse.aspx?type=Hardware&category=Cameras%20%26%20Photo&subcategory=Camcorders&os=32-bit där kan man välja 32 eller 64 bit för att se vilket de stöder. hittar dock inte min kamera. endast ett fåtal av dessa funkar i 64 bit. ! Känns trist om jag måste byta ner i OS bara för att kunna skjuta in film på hårddisken. Funderar på om det finns andra möjligheter att överföra till hårddisken på. En ide jag har är att använda gamla datorn (XP) med en extern hårddisk och sedan koppla in den på nya. men det är knöligt.

Jag tolkar compatible i listan från Sony som just kompatibel, dvs fungerar.

 

Jag har aldrig hört att firewire inte fungerar bara för att det är 64-bitars OS. Så innan du öht tänker på att byta OS, testa kameran på en annan dator alternativt testa din kamera på din dator fast med en annan firewirekabel. Prova också en annan kamera på din dator. Hitta felet innan du åtgärdar det med andra ord. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej, jag tänker inte bränna iväg OS innan jag fått alla svar jag behöver. Jag tycker också att det är märkligt att ett bättre OS inte skall klara av det som det gamla klarade, men man vet aldrig. Jag skall försöka få kontakt med någon på microsoft om det är möjligt. Tack för dina förslag till åtgärder !

Länk till kommentar
Share on other sites

Har löst problemet !!

Den första firewire kontakt jag använde hade en annan "socket" som var för bred för min kamera. Tänkte inte på detta först, eftersom jag trodde kamera och kontakten hade tillräckligt med "kontakt". Kan tyckas klantigt, men det finns iallafall olika modeller av 4 pin kontakt om någon drabbas av samma problem.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...