Jump to content

Bolla idéer

sluten_cell_nr13

Recommended Posts

Håller på med att arbeta fram en idé och synopsis till en film, men skulle behöva folk att bolla idéer med. Ska göra filmen som slutproduktion på min utbildning till våren så det är lite brådis med allting.

Hur som helst, om någon är intresserad så maila mig på gammalpuma@hotmail.com så får ni min ICQ (har inte msnm för tillfället då jag inte har en egen dator utan snålskjutsar på min rumskamrat).

De två filmer som stått som förebild hittills är Roy Anderssons "Sånger från andra våningen" och Paul Thomas Andersons "Magnolia". Temat för filmen är hur vi inte längre lyssnar på varandra, hur stadens buller dränker alla försök till kommunikation och gör oss osäkra i vårt misslyckade sökande efter bekräftelse som värdefulla individer. Det egocentriska är snarare regel än undantag och uppmuntras av en företagsvärld som har ett enda ansvar: Tjäna pengar. Lycka är att komma så långt upp på karriärsstegen som möjligt, samtidigt som människan innerst inne bröjar ifrågasätta om någon verkligen älskar henne.

Varför hjälper inte Gud människan? Skulle han finnas så skulle han väl inte tillåta det här? Dessa frågor ställer sig människan utan att se att hon inte gör någonting år det (snarare förvärrar situationen), men hon existerar ju.

Betraktaren får se olika personer med helt olika livssituationer som lever sitt vardagsliv. De problemen och tankarna som tas upp exponeras med hjälp av liknelser, t.ex. karriärskvinnan som fastnat i hissen och när teknikern genom larmtelefonen säger att hon måste trycka ner den för att komma ut så vägrar hon. "Hon var ju på väg upp, upp. Hon var ju så nära."

En massa scener har flugit genom tankarna men allting har blivit för mycket Roy Andersson helt enkelt. Skulle behöva prata med någon utomstående om det så man kan tänka i nya banor.

Mycket av arbetet ska göras på jullovet så om du är intresserade av att hjälpa till, ta då kontakt med mig så fort som möjligt är du snäll.

MVH

/Tobbe

Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att hjälpa till på ett hörn. Jag har inte sett "Sånger från andra våningen" (ärligt talat därför att den verkar så trist :p), men däremot tycker jag att "Magnolia" är helt fantastisk. Men om problemet är att det blir för likt först nämnda film kanske det är bra att jag inte har sett den? ;)

Förresten, hoppas det inte gör något att jag svarade här, tycker det är mer praktiskt plus att vi inte döljer något för våra kära medlemmar :bire

Visst! Schysst att för diskussionen öppet också så kan alla som får idéer komma med svar.

Har tidigare skrivit en massa utkast som bara blivit halvfärdiga så jag bestämde mig att börja om från scratch med min idé. För det första måste något sammanlänka människorna. Antingen en handling eller en plats. Jag funderade på om allt skulle utspela sig under en natt, kanske till och med i samma hyreshus som skulle symbolisera samhället. Hyresvärden är Gud och människorna klagar på att han inte gör någonting åt deras problem...

Är öppen för alla tankar och förslag. Brainstorma på med så många dumma idéer du har så kan något kreativt födas.

Skriver mer om din film "Falling" lite senare ikväll.

För att veta vad som ska sammanlänka människorna så måste jag veta vad det är för typ av människor. Är de unga, gamla, kvinnor, män, rika, fattiga, eller helt enkelt en salig blandning? Om man nu utgår från det sistnämnda så tycker jag att hyreshuset är en alldeles utmärkt idé. Då blir ju kopplingen ganska självklar, tillskillnad mot "Magnolia" där karaktärerna i stort sett bara snuddar vid varandra.

Sen får jag nog säga att det kanske känns lite väl långt draget att hyresvärden skulle symbolisera Gud, men egentligen så är väl det upp till tittaren att bestämma om han är Gud eller någon lokal politiker ;)

Ja, jag ser det som så att så fort man publicerar något, på något sätt så har man själv inte tolkningsföreträde längre. Konsten skapas i betraktarens ögon och det är betraktaren som själv får tolka budskapet.

Hur som helst tänkte jag genom att låta hyresvärden vara Gud symbolisera hur vi själva valt vår hjälplöshet. Vi undrar varför Gud inte gör något åt världen, men själva gör vi ingenting. Men jag vet inte, tycker också det låter lite... torftigt. Kanske får de istället säga rent ut att det är Gud de ger skulden. Har en liten drömslutscen där Gud ringer i telefonen till en av karaktärerna.

Karaktärerna i bostadshuset ska nog vara av blandad ålder och med olika social status, eftersom det inte rör någon speciell samhällsgrupp utan så gott som alla i västvärlden.

Det låter intressant.. Finns det någon möjlighet att få läsa en scen eller så? Skulle vara kul att få veta ungefär hur du har tänkt dig att det ska bli.

Det du säger om att människorna ska skylla ifrån sig på Gud/hyrevärden låter väldigt bra. Då tror jag många skulle känna igen sig. Kommer säkerligen bli rätt mycket diskussion om filmen, i alla fall om den blir någorlunda stor. Alltså som det ska vara ;)

Nja... vet inte. Det ska bli min slutproduktion i skolan som jag jobbar med under hösten. Det största projekt jag gjort hittills i alla fall, och jag hoppas den blir så bra att man stolt kan visa upp den.

Sen kommer det bli en av filmerna från skolan som går vidare till Novemberfestivalen, och vinner man där blir det ju väldigt stort. Men, en sak i taget =)

Som sagt så har jag skrivit en massa grejer som jag sen skrotat när nya idéer kommit upp, men gemensamt är att de har varit symboliker och sällan visat rakt ut vad som menas.

Det senaste som skrevs ner handlade om ett gift par. Trots att de bor tillsammans är kontakten mellan dem dålig, de pratar aldrig med varandra om annat än nödvändigheter och får aldrig någon bekräftelse på sina känslor för varandra. Speciellt mannen lider av detta.

Har inte scenen nerskriven på den här datorn men kan sammanfatta den lite snabbt:

Det hela utspelar sig i köket när mannen sitter vid bordet och läser tidningen. Kvinnan står och diskar. Han försöker starta en konversation om nyheterna (väldigt tafatt) men hon svarar med korta "mmm" "ja,jo" osv. Han frågar om hon kan diska hans tallrik också och hon svarar "mmm".

Mannen:Bra.... bra... (paus) eller du kanske redan diskade den? (paus) Då var det kanske onödigt att jag frågade.... Diskar du den nu?

Kvinnan: Mmmm...

Mannen: Bra.... kul.... (paus) Är det min tallrik du diskar just nu?

Så här fortsätter det ett tag (Scenerna växlas ju mellan de olika lägenheterna hela tiden). Efter ett tag ber han henne vrida på kranen lite mer så han hör att hon verkligen diskar hans tallrik och hon gör detta. När man kommer tillbaka till dem nästa gång har vasken svämmat över och det står vattnet upp till midjan. Dock proppsar han på att hon ska vrida på ännu lite mer så han säkert vet att hon diskar hans tallrik. Till slut står de båda helt under vatten.

Ja, jag gillar vardagliga situationer som symboliserar allvarligare saker. En hel del jobb med den här scenen i och med att jag måste bygga ett rum i någon sorts tanker, men jag får se om det går att lösa. Scenen skulle vara en av de mer innehållslösa (vad gäller dialog och handling). I de andra skulle det hända mer, men det kan kanske ge en vink om vad jag har varit ute efter.

Men jag vill ju hitta nya infallsvinklar så såga på om du inte tycker det är bra!

Jag förstår hur du har tänkt det.. Hur ska karaktärerna reagera när rummet blir helt vattenfyllt? Ska de bara fortsätta som tidigare? Så skulle jag själv nog gjort, jag tycker det skulle vara ett väldigt tydligt sätt att visa hur dålig kontakten är mellan dem. Trots att det finns något väldigt konkret där (d.v.s. det vattenfyllda rummet) så lyckas de ändå inte göra någonting åt det. Fast det är klart, om de börjar försöka simma ut och hjälpa varandra så skulle ju det visa att det istället behövdes någonting mer konkret för att de skulle kunna komma närmare varandra.

Jaja, jag bara spånar.. Hur hade du själv tänkt att det skulle vara?

Och, ja, en vattentank är att rekommendera ;)

Hmm, jag känner en viss Roy Anderson där. Försök att ta det mer till en mer naturlig nivå än istället den här överdriften och undestrukandet Anderson sysslar med i Sånger från andra våningen som enligt mig inte är en film utan mer något slags konstverk man ska sitta och tolka. Men sen så säger jag bara vad jag föredrar att se för film :) Men det är lätt att det blir en slags "wannabe" till 'Från andra våningen'. Då tycker jag istället att du för det hela till en vardaglig och "film" nivå och jag älskar, och då menar jag riktigt älskar själva konceptet med hyrsevärden och Gud.

Typ.

Jo, det är ju det... det blir väldigt mycket wannabe över alltihopa. Just därför jag behöver lite hjälp. Funderade ett tag på att filma allting med axelkamera och svartvitt, men jag tyckte att det var att göra för lätt för sig. Vad som helst kan se snyggt ut då och jag vill verkligen lära mig att få färger och stilla kameraåkningar att se filmiska och proffsiga ut.

I natt fick jag en plötslig drift att göra det till SciFi, men det skulle nog inte bli något vidare... :-P

Hur skulle du skriva scenen med kranen istället NeoWolf?

låter inte som nån dum idé tycker jag.

Själv har jag inte sett någon av de nämda filmerna, tyvärr.

Jag gillar lite "udda" filmer så som Hans Alfredsson och Tage Danielssons filmer........

Hoppas det går bra för dig....

Och jag måste erkänna att jag fått många idéer när jag läst...... :)

//Adam

• 2 weeks later...

Men kan du inte skriva ideerna du f´tt s´ kanske jag kan f´ n´gra ideer av dem sj{lv? Har varit i nicaragua nu ett par veckor fñr att filma en skolfilm (kommer hem i helgen) s´ det har varit lite si och s´ med anslutning uppe i bergen, det {r d{rfñr jag varit d´lig p´ att skriva h{r...

En ide som dñk upp var att ha en huvudrollsinnehavare som under hela tiden pratar med Gud i telefonen utan att veta att det {r Gud. [r fñr{lskad i Pudovkins filmstil n{r man klipper in bilder som egentligen inte har med handlingen att gñra men som speglar karakt{rernas k{nslor, s´ jag tror jag ska ha med det (det anv{nds t.ex. i natural born killers).

• 2 months later...