mystream Postad 21 augusti 2008 Postad 21 augusti 2008 Hej, har en idé till kortfilmsmanus som jag verkligen brinner på. Har även skrivit på det och trivs riktigt bra med historien men har en del problem med att knyta ihop säcken så att säga och tänkte se om det är någon forum medlem som kan komma med ett par bra uppslag. Grundstoryn är att Erik Andersson och hans fru samt sekreterare Elin startat ett företag för över 40 år sedan. Tiderna har förändrats och efter nytt övertagande och ny VD så ombeds Erik att lämna företaget. Erik försöker konfrontera företagets nya VD (Krister) men misslyckas. I ett vredesutbrott tänder Erik eld på Kristers kontor. Elden sprider sig dock i byggnaden och efter att personalen samlats utanför inser han att Elin är kvar inne. Fram till och med detta är manuset skrivet och tanken med slutet är att Erik räddar Elin och när allt kommer till kritan inser han att han inte bryr sig det minsta om det företag han byggt upp utan det är personerna på företaget, i detta fall främst Elin som är det viktiga. Detta är huvudkaraktärens utveckling. Den inre resan. Point of no return är när Erik Andersson tänder eld på den nya VDn:s kontor så som jag ser det. Dock känner jag att Erik Andersson aldrig tvingas till att göra ett aktivt val. Valet är i sådana fall att elda upp kontoret men är detta verkligen tydligt/"bra" nog. Jag har även svårt att se slutscenen framför mig vilket blir ett problem för mig när jag ska skriva den. Vill inte berätta den i dialog utan vill på något vis visa karaktärens inre resa visuellt och vet inte hur jag ska lyckas med detta. Hade en tanke om att Erik Andersson får reda på att företaget ska läggas ner och då måste han på något vis rädda det för att de anställda inte ska få sparken. Dock kändes det helt fel för min berättelse samt att det troligtvis blir väldigt långt för en kortfilm. Hur passa noggranna är ni gällande dramaturgiska regler när det gäller kortfilm? Bygger ni alltid upp aktbrott på samma sätt? Har insett att många av de kortfilmer jag älskar ofta bryter mot dessa regler helt och hållet. Alla svar och all hjälp uppskattas mycket. Sitter och skriver för fullt och har en deadline på detta manus så det är något brådskande. Stort tack mvh Andreas Eidhagen 0 Citera
MattiasA Postad 22 augusti 2008 Postad 22 augusti 2008 Kul idé till kortfilm! Lite funderingar: Jag har även svårt att se slutscenen framför mig vilket blir ett problem för mig när jag ska skriva den. Vill inte berätta den i dialog utan vill på något vis visa karaktärens inre resa visuellt och vet inte hur jag ska lyckas med detta. Problemet är kanske att han skulle räddat Elin från elden oavsett. Dvs, han skulle väl troligtvis valt att rädda henne även om han fortfarande brydde sig om företaget och inte genomgått sin inre resa. En lösning? Hm, jo det var lite svårare. Det dåliga förslaget: Han ger sig in i byggnaden för att rädda Elin, får ut henne från ett brinnande rum på ovanvåningen. De är på väg ner i trappan. Elin hostar men verkar kunna gå själv. Han tittar tillbaka upp för trappan. Elin förstår att han vill tillbaka upp för att rädda ett viktigt papper (eller något) som skulle kunna rädda företaget. "Gå, jag klarar mig", säger hon. Men han går inte, utan greppar henne om midjan, lägger sitt huvud mot hennes, och hjälper henne ut. Hur passa noggranna är ni gällande dramaturgiska regler när det gäller kortfilm? Bygger ni alltid upp aktbrott på samma sätt? Har insett att många av de kortfilmer jag älskar ofta bryter mot dessa regler helt och hållet. Beror lite på vilka dramaturgiska regler man menar, antar jag. Vad gäller aktbrott, point of no return och liknande är dessa viktiga bla för att en långfilm inte ska bli långtråkig, där protagonistens situationen dramatiskt måste förändras med jämna mellanrum. Som jag ser det är detta inte lika kritiskt i en kortfilm då den är kortare. Så vitt jag vet kan det ofta räcka med set-up och payoff, dvs protagonisten börjar i ett tillstånd och slutar i ett annat. Alla svar och all hjälp uppskattas mycket. Sitter och skriver för fullt och har en deadline på detta manus så det är något brådskande. Skriv så pennan glöder :) Lycka till! 0 Citera
mystream Postad 22 augusti 2008 Författare Postad 22 augusti 2008 Stort tack för svaren. Manuset är något mer skruvat än vad det kan ha låtit tidigare men skriver på och inom ett par dagar så tänkte jag slänga upp manuset här på voodoo för att få ytterliggare lite respons på allting. Uppskattas stort med mer feedback då så får vi se om min oro var befogad eller inte. mvh Andreas Eidhagen 0 Citera
SweHanzon Postad 22 augusti 2008 Postad 22 augusti 2008 Eller så dör Elin, uppslukad av flammorna som Erik tände. Oförmågan att kontrollera hans känslor slukar allt han älskar. En aning dramatiskt kanske? =P 0 Citera
mystream Postad 22 augusti 2008 Författare Postad 22 augusti 2008 inget fel med dramatiskt men då förstörs ju alla chanser till en uppföljare :) Nä, men har själv haft lite funderingar på om det nuvarande slutet är lite väl sockersött men å andra sidan behövs det nästan för att man ska få fram den förändringen hos Erik 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.