Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

När jag importerade ett videoklipp i AE som jag exporterat från premiere pro fick jag lite problem. Problemet är att ljudet blir konstigt i AE. Det låter knastrigt och så finns det en del brus.

Det jag gjorde var att exportera klippet från premiere pro som DV-AVI. Därefter importerade jag det i after effects. Har även provat att rendera ut det från AE men ljudet låter fortf. samma. Tips snälla?

Postad

Det låter som antingen ett klipp som har audio som är 12-bit 32KHz och som renderas ut som 16-bit 48KHz eller tvärtom, eller att ljudet är för högt=distortion.

Postad

när jag spelar upp klippet direkt efter exporten från premiere så låter det som det ska göra. Men så fort jag importerar det i AE blir det problem.

EDIT,

kollade upp lite mitt projekt i premiere och problemet är nog följande. Musiken i projektet i Ppro har inställningen 44,1 kHz 16bit. Många ljudeffekter däremot har 48 kHz 16bit - detta gäller även ljudspåret från råmaterialet från videokameran. Ppro-projektet är även uppsatt så att alla sekvenser har blivit placerade bredvid varandra i en slutlig sekvens. Den här slutliga sekvensen "Final" har ljudspår med 48kHz. Det var nog därför som jag rendera ut det från Ppro i just den inställningen. Men ska jag då rendera ut projektet från Ppro i 44,1 kHz istället för 48kHz som jag gjorde sist?

Sen tar det en "oändligt" lång tid att rendera ut hela klippet med videon. Videon jag importerade i AE var det inga problem med. Jag kan rendera ut endast ljudet från Ppro och importera det i AE sedan men då blir det 2 stycken separata filer d.v.s. en med video och ljud (där jag stänger av ljudet på det här klippet i AE sen) och sedan en fil med endast ljudspåret. Är det här enda lösningen?

Postad
Musiken i projektet i Ppro har inställningen 44,1 kHz 16bit.

O.k, då hade jag konverterat musiken till 16-bit 48KHz så slipper man hitta speciallösningar. :)

Allt ljud i 16-bit, 48KHz > Rendera ut till 16-bit, 48 KHz = Bra resultat!

Postad
okey. Men hur ska jag ta o konvertera då?

Jag hade använt ett ljudbehandlingsprogram för det. Jag vet inte om Audacity klarar av att konvertera, du får ladda ner och testa.

Prova i PPro och se om det fungerar:

1. Lägg 44.1KHz klippet på en tom Timeline i ett 48KHz Project

2. File > Export > Audio

3. Ge filen ett namn

4. Importera filen automatiskt eller manuellt

5. Upprepa punkt 1-4 för varje klipp

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...