Gå till innehåll

lcd "flip"


desiman

Recommended Posts

Hej på er,

 

Har köpt en 35mm objektiv till min Hv30. Eftersom bilden är upp och nervänd så vill jag på något sätt vända tillbaks den. Väldigt svårt att filma annars

Känner ni till någon skärm på 5-7# som kan "flippa tillbaks bilden"? eller har ni någon annan billig lösning.

Länk till kommentar
Share on other sites

Valfri monitor som man vänder på? ;)

 

Annars är den sk "shriggrig"en en bra lösning, kör själv den.

Som synes monteras kameran med adaptern upp och ner och bilden blir på så vis rättvänd på en extern monitor.

 

http://www.lolz.se/uploader/pics/HD72_side_low.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Kör själv med 7 tums-monitorn DFT-709 från Claes Ohlson, där kan du med fjärren flippa bilden både horisontellt och vertikalt, verkade enklare är att försöka hitta fästen för montering upp och ner. Nackdelen med denna modell är att den bara har kompositingång.

 

Annars så kan du ju bygga en flippande monitoradapter så här:

http://www.drei-fragezeichen-zentrale.de/Termine/flip_post/flip35.html

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 5 veckor senare...
Kör själv med 7 tums-monitorn DFT-709 från Claes Ohlson, där kan du med fjärren flippa bilden både horisontellt och vertikalt, verkade enklare är att försöka hitta fästen för montering upp och ner. Nackdelen med denna modell är att den bara har kompositingång.

 

Att köra med en extern liten skärm som Denver kan ju vara en lösning men undrar följande:

 

1, Då jag kör med manuell focus, ser man tillräckligt skarpt på denna Denver modell som dessutom är kopplad via kompositingång?

 

2, Hur fäster jag den på bästa/billigaste alternativ till min Hv30 och stativ?

Länk till kommentar
Share on other sites

Att köra med en extern liten skärm som Denver kan ju vara en lösning men undrar följande:

 

1, Då jag kör med manuell focus, ser man tillräckligt skarpt på denna Denver modell som dessutom är kopplad via kompositingång?

 

2, Hur fäster jag den på bästa/billigaste alternativ till min Hv30 och stativ?

 

1. Har inte kört tillräckligt för att avgöra det, många andra faktorer som påverkar skärpan med en adapter. ska göra ett jämförande test med Focus Assist och Peaking (vilka för övrigt inte syns på en extern monitor). Men visst så skulle man vilja ha komponentingång.

 

2. Det funkade jättebra med en enkel kulled på tillbehörsskon som t ex Manfrotto 484 som är lätt att få tag i på Cyberphoto eller Scandinavian Photo. Det finns stativfästen med.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...