Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej. Jag har lite problem med Slowmotion i After effects

Jag har en Canon HV30 och filmar i HD1080 25p

Jag kör capture i Premiere och sen exporterar jag sekvensen i Quicktime animation för att sen importera det i After Effects.

Jag importerar sekvensen i AE och gör Kompet dubbelt så lång som originalfilen. Jag bockar i Frameblend knappen och den andra som tillåter pixel motion. Sen Precomposar jag det och gör en timestretch till 200% på det nya Precompet.

Det skumma är att bilden blir förvrängd. Svårt att förklara. Jag lägger upp en JPEG istället

http://www.yablo.se/Slomo_Problem.jpg

Är det nån som haft samma problem?

Postad
Sen Precomposar jag det och gör en timestretch till 200% på det nya Precompet.

Pixel Motion? Har du lagt på Time Warp på klippet? Om ja, varför Time Warp plus Pre-Comp plus Stretch?

Hur ser det ut om du bara sänker hastigheten på klippen, utan att Pre-Compa?

Postad

Typiskt pixelmotion problem...

Lägg på timewarp och exprimentera lite med olika inställningar. Ibland får man göra masker för att lösa problemen.

/Max

Postad

Det verkar som att du har rätt. Jag struntade i att Enabla Frameblend och körde Timewarp istället för TimeStrech och så struntade jag i att bocka in pixelmotion rutan för det lagret men hadde Pixel Motion vald i TimeWarp. Det funkade finfint.

Tack för hjälpen. Ni är grymma :)

• 2 år senare...
Postad
Typiskt pixelmotion problem...

Lägg på timewarp och exprimentera lite med olika inställningar. Ibland får man göra masker för att lösa problemen.

/Max

MAX (eller vem som helst): Hur gör man masker? Bifoga gärna en länk. Jag har lagt på timewarp i cs5 och fått till riktigt bra slowmotion, men bilden blir lite förstörd på vissa ställen. Filmat med dslr i 720/50fps. Ska jag ha en 25fps eller 50fps komposition i AE?

Finns det några "grundregler" där timewarp INTE fungerar? tex för mycket rörelse, träd i bakgrund osv.

/ Anthony

Postad

Grundregeln är: Ju grötigare/otydligare bild - desto svårare. Två objekt med nästan samma färg på väg åt olika håll är "tricky". Hade ett mardrömsklipp: En Freestyle Motocross-åkare som gjorde ett stort hopp, och hur man än gjorde flippade hjulen ut eftersom man kunde se publik och reklam skyltar genom ekrarna (som ju snurrade också)...

Klar fördel är att skjuta med extremt skarpa bilder med väldigt snabb slutare.

Jag skulle också vilja hitta en bra tutorial för hur man gör det på ett "optimalt" sätt (har länge haft planer på en tutorial för "the basics" men har aldrig tid...).

Nån borde skriva till Andrew K och be honom göra en...

//Max

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...