Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

när jag kollar på svensk digital TV (i mitt fall med Viasat parabål) så är det nästan alltid svarta kanter upp och nertill i de flesta kanaler. Innabär det att det är SD sändningar i 16:9 format??? har bara 4:3 tv så jag ser ingen skillnad

Postad
när jag kollar på svensk digital TV (i mitt fall med Viasat parabål) så är det nästan alltid svarta kanter upp och nertill i de flesta kanaler. Innabär det att det är SD sändningar i 16:9 format??? har bara 4:3 tv så jag ser ingen skillnad

Jo de flesta digitalsändningar sker i 16:9 idag var jag vet. Så det är väl rätt å riktigt på din tv :)

Postad

SVT sänder såväl analogt (PAL) som digitalt (DVB).

PAL (SVT1, SVT2) når över 99 % av hushållen via terrestra sändare och kabelnät.

DVB distribueras terrestert, via satellit samt i kabel.

16:9-producerade program sänds givetvis som 16:9 i DVB. En tittare med 16:9-TV får då

optimalt utbyte. Däremot ger visning på en 4:3-TV en klar försämring; antingen brevlåda eller sidobeskuret – formatomvandlat lokalt i DVB-mottagaren.

Över PAL-nätet däremot sänds en brevlådeformaterad version av samma 16:9-program. Denna formatkonvertering görs i programkontrollen vid utsändningen. 4:3-tittaren får givetvis ”brevlåda” medan 16:9-tittaren kan få en ”falsk” 16:9-bild med hjälp av TV:ns zoomfunktioner. Observera dock att vertikalupplösningen även här är försämrad, trots full bildhöjd.

källa: SVT

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...