OP5 Postad 24 juli 2008 Postad 24 juli 2008 när jag kollar på svensk digital TV (i mitt fall med Viasat parabål) så är det nästan alltid svarta kanter upp och nertill i de flesta kanaler. Innabär det att det är SD sändningar i 16:9 format??? har bara 4:3 tv så jag ser ingen skillnad 0 Citera
Luzer Postad 24 juli 2008 Postad 24 juli 2008 när jag kollar på svensk digital TV (i mitt fall med Viasat parabål) så är det nästan alltid svarta kanter upp och nertill i de flesta kanaler. Innabär det att det är SD sändningar i 16:9 format??? har bara 4:3 tv så jag ser ingen skillnad Jo de flesta digitalsändningar sker i 16:9 idag var jag vet. Så det är väl rätt å riktigt på din tv :) 0 Citera
Kimster Postad 24 juli 2008 Postad 24 juli 2008 SVT sänder såväl analogt (PAL) som digitalt (DVB). PAL (SVT1, SVT2) når över 99 % av hushållen via terrestra sändare och kabelnät. DVB distribueras terrestert, via satellit samt i kabel. 16:9-producerade program sänds givetvis som 16:9 i DVB. En tittare med 16:9-TV får då optimalt utbyte. Däremot ger visning på en 4:3-TV en klar försämring; antingen brevlåda eller sidobeskuret – formatomvandlat lokalt i DVB-mottagaren. Över PAL-nätet däremot sänds en brevlådeformaterad version av samma 16:9-program. Denna formatkonvertering görs i programkontrollen vid utsändningen. 4:3-tittaren får givetvis ”brevlåda” medan 16:9-tittaren kan få en ”falsk” 16:9-bild med hjälp av TV:ns zoomfunktioner. Observera dock att vertikalupplösningen även här är försämrad, trots full bildhöjd. källa: SVT 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.