Maritima Postad 17 juli 2008 Postad 17 juli 2008 Hej på er, Jag heter Joakim och jag är ny här i forumet på Voodoo Film. Jag har ett par frågor som jag hoppas ni kan hjälpa mig med. Förmodligen har de ställts tidigare i olika sammanhang, men trots flera sökningar så har jag inte funnit några klockrena svar på just mina frågor - därav detta inlägg. Jag har nyligen börjat filma med en Canon XH A1 som jag kör i HDV-kvalitet på vanliga DV-band. När jag kopplar kameran direkt till min skärm (widescreen med upplösning 1920x1200) så är bilden både bra och skarp och den håller en mycket hög kvalitet. Tyvärr får jag inte alls ut samma fina resultat när jag tankat in filmen i Adobe Premiere CS3 och kört ut det via Adobe Media Encoder. Bilden blir matt, kontrastlös och saknar både den upplösning, skärpa och de färger som kameran levererar. Jag inser naturligtvis att problemet beror på skit bakom spakarna, det är alltså jag som gör fel någonstans i processen, men jag är inte jäkel till att reda ut vad jag gör för fel. Jag efterlyser därför någon som använder samma, eller liknande, kamera och program och som kan beskriva de inställningar som krävs för att få ut bästa resultat från capture till utexportering. Jag vill alltså få ut bästa möjliga resultat., det ska se lika bra ut (eller i alla fall så nära som möjligt) som det gör direkt från kameran. /Joakim P.S. Kan tillägga att jag tittar på filmklippen i Windows Media Player (version 11.0) och i Media Player Classic. När jag tittar på filmen i den sistnämnda spelaren ser det förfärligt ut. 0 Citera
Max_H Postad 17 juli 2008 Postad 17 juli 2008 Vad har du exporterat ut det som? h264, MPEG2, etc? /Max 0 Citera
Maritima Postad 17 juli 2008 Författare Postad 17 juli 2008 Hej Max, Jag har testat både MPEG2, MPEG2 Blue RAy, H 264, mfl. Jag är i ärlighetens namn inte 100 procent kunnig när det gäller de olika formaten, även om jag har läst på en hel del de senaste dagarna, men H 264 borde väl vara det bästa. /Joakim 0 Citera
Maritima Postad 17 juli 2008 Författare Postad 17 juli 2008 Måste man förresten ha något speciellt grafikkort för att kunna exportetra ut till HDV? /Joakim 0 Citera
Zyx Graphics Postad 17 juli 2008 Postad 17 juli 2008 Hej. Vad ska du göra med materialet? Är det nått som ska visas på nätet? eller DVD, eller TV? Jag exporterar till Quicktime animation men filerna blir ganska tunga. annars kör jag Quicktime Photo JPEG (lite mindre men ganska bra kvalitet. Sen måste du välja upplösning när du exporterar. Låt oss säga att du kör HDV1080 då är det 1080x1440(1080x1920) Sen väljer du kvalitet, tror att deafault är 50%. Dra upp det till 100%. Jag är ingen expert själv och har oxå haft problem med olika format nyligen. Det är en jungel men Vi kommer att lära oss till slut :) 0 Citera
Maritima Postad 18 juli 2008 Författare Postad 18 juli 2008 Hej Zyx, Materialet ska användas till lite olika saker, dels ska det via en dator visas på teveapparater med äkta HD-upplösning, typ 42 tums LCD-teve. Sedan ska det också göras om för att kunna visas på webben. Det jag främst skulle vilja veta är dock hur jag pressar ur max kvalitet för det förstnämnda användningsområdet. Vilka inställningar ska jag välja i Media Encoder för att få finast möjliga bild med HD-kvalitet? /Joakim 0 Citera
Max_H Postad 18 juli 2008 Postad 18 juli 2008 Angående "dassiga färger" med h264: http://www.videocopilot.net/blog/?paged=2 Läs en bit ner på sidan. Det är i viss mån samma problem med MPEG2 från HDV pga att man byter den sk färgrymden (det är olika för SD MPEG2 och HDV). Detta beror tyvärr delvis på en bugg i PPro. De flesta löser det med en enkel färgjustering före exporten. /Max 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.