Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej där!

Är hyggligt ny med att använda AE! Vilket är den smidigaste och framförallt kvalitétsmässigt, den bästa vägen att gå?

Exportera? Rendrera direkt? (Dynalink (Premiere låser sig när jag försöker att använda denna).

Jag har fångat filerna med HDVsplit till m2t. Jag vill sen använda AE för färgredigering. När jag renderar filerna i AE blir ursprungsfilen på 150mb till mellan 2gb och 15 gb beroende på inställningar som jag provat. Trots den stora filen, blir kvalitén helt obrukbar. Pixlig värre!

Har provat med best settings, rätt fps, lossless DV settings (materialet är HDV).

Några heta tips här?

Tack på förhand!

Postad

Ska du ut som DV? HDV/M2T filerna är ju 1080i och inte 720 x 576 som DV.

Normalt ska inte PPro hänga sig vid Dynamic Link (du har Production Premium eller...???), men med HDV tar det MYCKET minne.

Är det bara några få klipp brukar jag exportera som QT Animation men eftersom det är okmprimerat blir filerna givetvis STORA.

/ Max

Postad

Om du har nog med utrymme ska du alltid köra något helt okomprimerat format. Själv kör jag alltid quicktime, och väljer "none" under inställningarna för komprimering. Dock innebär det precis som Max_H säger att filerna blir ordentligt stora. Det är inte ovanligt att hela projektmappar överstiger 200-300gb för mig.

Hårddiskar är inte speciellt dyra idag, och planerar man att jobba mycket med AE är det lika bra att köpa på sig nån terrabyte eller två.

Postad

Gött!

För övrigt fungerar "Animering" som Max_H sa lika bra som "Ingen" när du väljer komprimeringssätt. Vad jag har förstått ska båda vara helt okomprimerad.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...