lilla_farbrorn Posted August 29, 2004 Posted August 29, 2004 Kan man välja vilken musik som helst att ha med i sin film om man ställer upp i en filmfestival? Jag har fått för mig att festivalen betalar någon sorts avgift till STIM så de kan visa filmer med vilken musik som helst i. Stämmer det? 0 Quote
Pace Posted August 29, 2004 Posted August 29, 2004 Vilken filmfestival pratar du om? Det finns säkert möjlighet att någon festival är STIM-ansluten och betalar för musiken, men den risken är minimal. Faktum är att de flesta filmfestivaler skiter i att betala royalties och kör på ändå, eftersom amatörfilm i regel alltid har någon form av kopierad musik. Det är ett omdebatterat ämne för festivalarrangörer och den enda lösningen är att göra som man alltid har gjort... att hoppas att ingen anmäler festivalen. För hur ska amatörfilmarna få ut sina filmer annars? Det kan bli problem. Det stämmer till viss del att festivalerna betalar STIM-avgift, men det är de regionala resurscentrumen som står för de kostnaderna. Men i det ingår oftast inte festivalvisning. ;) 0 Quote
lilla_farbrorn Posted August 31, 2004 Author Posted August 31, 2004 Okej, tack. Jag tänkte inte på någon särskild festival. Är det alltså okej att ha med musik man inte äger rättigheterna till och delta i en festival? 0 Quote
orange Posted August 31, 2004 Posted August 31, 2004 beror på fesitvalledningen, så fråga dem... Fast helst ska man alltid ha egen musik, man vet ju aldrig vad som kan hända... ;) 0 Quote
Recommended Posts