Bjurge Postad 20 juni 2008 Postad 20 juni 2008 Tja, jag kommer att spela in seminarier. Alltså, filma, men det som jag tänker på som själva jobbet är inspelningen av ljudet. Det måste vara minimalt med fuzz, eftersom jag själv oftast är den som håller i seminariet. (Jag kan inte räkna med att ha någon assistent som kan ta hand om detta ... boom och liknande är med andra ord inte att tänka på ... ett seminariepass kan också gå 2 x 4 timmar under en dag!) Jag har testat lite med min älskade H2:a, och det funkar rätt bra, men inte riktigt på den nivå som jag ändå måste erkänna att jag skulle önska. Jag vill liksom upp på den där nivån där man inte hör massa bakgrundsljud _utom_ när man vill det, t.ex. när man vill ha med vad en seminariedeltagare säger. Vad jag har tänkt på som en möjlig lösning är typ en radiostyrd mygga eller två. Det borde väl funka ... men vilka myggor skall man hitta? Jag har dessutom två extra kriterier. Jag vill gärna att min "seminarieinspelningslösning" skall funka bra när jag intervjuar människor i andra sammanhang också. Och slutligen vill jag helst inte att det hela skall kosta alltför mycket ... om det går att lösa i häraden kring 5000 skulle jag bli glad :-) (eller billigare går förstås det med!) Jag har också funtat lite kring pilot- eller madonna-mic:ar. Tycker dock det ser lite töntigt ut med seminariehållare som använder dylika. Och undrar om det funkar att få intervjusubjekt att ta på sig dylika... Jag har även funderat på en möjlig lösning, som jag dock inte riktigt vet om den skulle funka. Nämligen att istället för att ha någon radiolösning använda en eller ett par lavaliermic:ar och små mp3-spelare, för att synca och mixa senare. Vet dock ej hur mycket jobb som är förbundet med detta i praktiken. Många frågor väntar på intelligenta svar! Bjurge 0 Citera
Luzer Postad 21 juni 2008 Postad 21 juni 2008 Seminarium, då tänker ju jag nån som står vid nåt bord / talarstol å snackar inför åhörare. Borde ju vara helt ok att ha en mik på bordet och det inte gör något att den syns. Sen kan man ju ha en trådlös historia att skicka runt i publiken när det är frågor. Då kan du röra dig väldigt fritt med kameran ändå, om du tar ljudet på separat enhet som får ligga framme vid bordet nånstans. Så länge du inte bryter inspelningen och slår nån synkgrej innan så borde det vara lugn. Kan dock bli problem att det drar sig lite under så långa pass. Men det tar inte alltför lång tid att rätta till småfel i efterhand. Det finns ju flashiga speciella små mikar på svanhalsar att ha för talare och sånt men ska du mest ha det för inspelning och inte ut i ett PA så tror jag det spelar mindre roll, skulle säkert funka med vilken hyffsad konding som hellst, typ Nt3an är ju billig och bra. När det gäller en handhållen trådlös är det värre att komma billigt undan, jag är inte jättehaj på vad det finns för billiga alternativ. Sennheiser har många bra paketlösningar dock. http://www.sennheisernordic.com/nordic/icm_eng.nsf/root/products_wireless-systems_evolution_series500 Nån SKM mik kanske och en G2 reciever skulle säkert funka, fast andra får gärna tipsa om billigare alternativ. 0 Citera
Bjurge Postad 21 juni 2008 Författare Postad 21 juni 2008 Seminarium, då tänker ju jag nån som står vid nåt bord / talarstol å snackar inför åhörare. Borde ju vara helt ok att ha en mik på bordet och det inte gör något att den syns. Jag förstår; en del seminarier funkar så, men inte de jag snackar om. Det är mer dynamiskt. En (eller ett par) tränare står inför folk - utan något bord att gömma sig bakom. Man går fram och tillbaka och rör sig mycket. Så länge du inte bryter inspelningen och slår nån synkgrej innan så borde det vara lugn. Kan dock bli problem att det drar sig lite under så långa pass. Men det tar inte alltför lång tid att rätta till småfel i efterhand. Bra att veta! 0 Citera
OlleL Postad 21 juni 2008 Postad 21 juni 2008 jag skulle spontant skaffa trådlösa dpa-myggor till talarna och sedan sätta två publikmikrofoner på t.ex. nån form av höga mic-stativ. sen det med att bakgrundsljud inte ska höras när man vill går att lösa genom att A. ha ett litet mixerbord där du reglerar volymen live eller alt. B redigera ljudet i efterhand och helt enkelt dra ner de kalaner då du inte vill att de ska höras. 0 Citera
Christian van Caine Postad 22 juni 2008 Postad 22 juni 2008 Det vanligaste vid såna här tillfällen verkar vara trådlösa headsets. Finns ganska små, & har fördelen att dom alltid är närmast tänktbart munen, så man får minimalt med rundgångsrisk! 0 Citera
Bjurge Postad 25 juni 2008 Författare Postad 25 juni 2008 Ok, har långsamt insett att jag måste skaffa trådlösa myggor. Det kommer att spräcka min budget, but so be it. Det får bli en billigare kamera. Bjurge 0 Citera
Luzer Postad 26 juni 2008 Postad 26 juni 2008 Jag röstar för headset också, slipper du prassel eller att de som använder dom måste hålla någorlunda avstånd till mik etc. Kan du inte hyra?!? 0 Citera
Bjurge Postad 29 juni 2008 Författare Postad 29 juni 2008 Kan du inte hyra?!? Hyra fungerar inte. - De seminarier jag håller är i väldigt hög utsträckning i dialogform. Jag möter deltagarna där de är och guidar dem. Det är både effektivare och roligare så, men det blir i vanliga fall _urusel_ tv! _MEN_ en sällsynt gång i bland blir det så djävla skitbra att det är en katastrof när jag inte fångat det på video. - Jag måste alltså banda vansinnigt oproportionerligt mycket för att fånga det som är bra. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.