desiman Postad 17 juni 2008 Postad 17 juni 2008 Är ny på området, har precis klippt ihop lite film på ca 4min som jag renderarat ner på disk med hjälp av Sony Vegas i wmv format, tog en mellan kvalite (inte alls hd) och denna lilla snutt vart på 200Mb, skulle jag vilja ha Hd upplösning skulle det bli flera Gb. Fattar inte, hela dv bandet på 60min tar 11gig i format, hur kan 4min av dessa i hd upplösning ta dubbelt upp efter rendering??? Jag som vill göra kort filmer på ca 30 min, det skulle ju ta några hundra gig. Är det så?? Jag tycker dvd filmer har bra upplösning, och en dvd skiva är ju på 8gig, hur lyckas dem klämma in 120 min på 8 gig? Tack på förhand 0 Citera
DDeridex Postad 17 juni 2008 Postad 17 juni 2008 Jag har lyckats få 3 minuter att bli 4 gig så det är inte alls konstigt. Det beror helt på hur du sparar filen och i vilket format. 30 min i exporterat AVI-format tar ca 10 gig, med effekter och liknande betydligt mer. Tankar du in i HD måste du ha en hopplöst bra dator och om du då blir förvånad över filstorleken så kanske du borde tänka om. Jag glömde ju att nämna att jag med "direct burn" i Premier Pro 1.5 lyckats pressa in 2.30 timmes film. Med senare versioner som CS3 är det omöjligt då Encore helt enkelt inte tillåter så hård komprimering vilket SUGER. 0 Citera
Rogge Postad 17 juni 2008 Postad 17 juni 2008 Med senare versioner som CS3 är det omöjligt då Encore helt enkelt inte tillåter så hård komprimering vilket SUGER. Hur gör du? Om du exporterar som DV avi och tar in i Encore så skall det fungera. (Jag håller på att testa nu med ett klipp som är 2:30:00:00 långt för att se om det går eller ej.) 0 Citera
Rogge Postad 18 juni 2008 Postad 18 juni 2008 (Jag håller på att testa nu med ett klipp som är 2:30:00:00 långt för att se om det går eller ej.) Det fungerade utmärkt att koda och bränna en fil som är 2:30:00:00 lång i Encore CS3. :) 0 Citera
Pehrbau Postad 18 juni 2008 Postad 18 juni 2008 Rogge, fick du in det på en enkelsidig skiva? 0 Citera
Rogge Postad 18 juni 2008 Postad 18 juni 2008 Rogge, fick du in det på en enkelsidig skiva? Ja, det gick in på en enkelsidig skiva. 0 Citera
Subwar Postad 3 juli 2008 Postad 3 juli 2008 Jag håller på och redigerar en kompis bröllop nu i Premiere Pro 2.0 och skall snart flytta över det till Encore för att göra menyer mm. Vilket format väljer jag bäst för att "bränna ut det" till Encore? Det är inte så långt projektet (ca 1h) men jag vill ju ha toppbild och ljud precis som det är nu i Premiere Pro. Det är filmat med Sony Fx1e och Z1 i 16:9 Sd. 0 Citera
Rogge Postad 3 juli 2008 Postad 3 juli 2008 Jag håller på och redigerar en kompis bröllop nu i Premiere Pro 2.0 och skall snart flytta över det till Encore för att göra menyer mm. Vilket format väljer jag bäst för att "bränna ut det" till Encore? Det är inte så långt projektet (ca 1h) men jag vill ju ha toppbild och ljud precis som det är nu i Premiere Pro. Det är filmat med Sony Fx1e och Z1 i 16:9 Sd. Det finns två sätt. Det ena är att gå till File > Export > Movie och rendera ut en DV AVI så kan Encore ta hand om transcoding och transcoda med högsta bit rate. Det andra är att gå till File > Export > Adobe Media Encoder och exportera som MPEG2-DVD och ta in i Encore. När det är långa projekt, ca 1h, väljer jag alltid DV AVI. När det är kortare väljer jag MPEG2-DVD. :) 0 Citera
Subwar Postad 3 juli 2008 Postad 3 juli 2008 Det finns två sätt. Det ena är att gå till File > Export > Movie och rendera ut en DV AVI så kan Encore ta hand om transcoding och transcoda med högsta bit rate. Det andra är att gå till File > Export > Adobe Media Encoder och exportera som MPEG2-DVD och ta in i Encore. När det är långa projekt, ca 1h, väljer jag alltid DV AVI. När det är kortare väljer jag MPEG2-DVD. :) Väljer man några ljudinställningar samtidigt? 0 Citera
Rogge Postad 4 juli 2008 Postad 4 juli 2008 Väljer man några ljudinställningar samtidigt? Ljudet går som standard ut som okomprimerad .wav så du behöver inte göra något aktivt val. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.