Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Yo,

jag lockas av alla kameror med hårddisk snarare än band - alla trådar där de dissas här på forumet har dock fått mig att överlägga om det verkligen skulle vara smidigast.

Ett av de vanligaste argumenten är att det skulle vara knepigt att lagra data vidare. Jag har svårt att förstå att det skulle innebära ngt problem - jag är van vid att överföra data löpande till min laptop och sedan vidare till diverse externa hårddiskar.

Däremot bekymras jag av påståendet att hårddiskkameror alltid snålkomprimerar data. Det är förstås oacceptabelt. Jag måste ha data i högkvalle för klippbordet! Men inte f-n kan väl alla kameror vara så dumt byggda ... eller?

Vad gäller?

Bjurge

Postad

jao, hårddiskinspelning är rätt värdelöst; fast det är inspelning på band också i min mening.

När man ser på "snålkomprimering" på hårddiskkameror ser jag ingen som helst skillnad på komprimeringen som gör när man spelar in hdv (band) där vad jag hört drygt 90% komprimeras bort.

Åter till hårddiskkameror; jag skulle inte rekomendera en hårddiskkamera då en hårddisk innehåller massa rörliga delar utan jag skulle rekommendera en kamera som spelar in på minneskort (P2-minneskort). Dessa är dock hyffsat dyra...

Men när det gäller konsumentklasskameror skulle jag rekomendera band då det i den prisklassen är det som ger bäst resultat.

• 1 månad senare...
Postad

Det är väl bara ett fåtal Panasonic kameror som spelar in på P2 Media kort?

HVX200, HPX500, kanske någon till, P2 Media är väldigt dyrt, dock väldigt smidigt. Sony's

nya SXS rymmer mycket mer, kan vara värt att tänka på. men tillbaka till dig original fråga..

Om du känner att en vanlig "hårddisk-kamera" inte är bra nog (Du måste nog prova en och se för dig själv, föratt förstå, nästan ingen som använder dem) så kan du med fördel till exempel köpa en köpa en firestore eller en citidisk(billigare) till de flesta HD (band) kameror. Enligt mig ett jätte bra workflow, men det är nog olika mellan personer. Nu antar jag att du tycker som jag dock. Det kostar mellan 10.000-20.000 kronor dock, vilket kan vara ett problem för dig kanske? Var inte rädd för band annars, låter stenålder men det leverar ofta grym kvalite, det handlar mest om vad du gör med kameran, och vad dem framför kameran gör.

ha det!

mvh

fo8

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...