peterfilm.se Postad 30 maj 2008 Postad 30 maj 2008 Tja Jag har fått några HD filer från en polare från Brasilien. Antar att de spelar in i NTSC Klippen kan inte spelas upp på min PC (senaste QT versionen - EJ pro) de är .mov och jag vet att de är 1080i (men inte om det är pal eller ntsc) Varken QT vill spela upp dem. och PPro säger att det saknas codec. Vad bör jag göra. Jag kommer inte i kontakt med honom för att kolla vad det är för codec. Troligen har han läst in med FCP på en MAC? THanks Peter 0 Citera
Max_H Postad 30 maj 2008 Postad 30 maj 2008 Du är troligen torsk. Apple har en egen QT-HDV-wrapper som bara finns till Mac och dessutom (är jag nästan säker på) om har FCP installerat. Måste konverteras på en Mac med FCP. /Max 0 Citera
peterfilm.se Postad 30 maj 2008 Författare Postad 30 maj 2008 Fan Jag fick nyheten nu att han troligen capture med "imovie pro hd". Är jag fortfarande torsk då ? Ok, jag måste alltså hitta någon med Mac / FCP och lägga in på tidslina och köra ut som mpeg? 0 Citera
Max_H Postad 30 maj 2008 Postad 30 maj 2008 Då är Apples intermediate codec (så vitt jag vet). Då borde det räcka, men jag vet inte säkert, med en mac som har iMovie installerat. Eller möjligen vilken mac som helst - men det kan andra svara på bättre än jag. /Max 0 Citera
peterfilm.se Postad 30 maj 2008 Författare Postad 30 maj 2008 Vad menas med apple intermediate codec? räcker det att jag köper QT Pro (29 dollars) då? Föresten, jag köpte QT pro till min gamla dator och hittar inget sätt att överföra det till min nya???? 0 Citera
High1ander Postad 31 maj 2008 Postad 31 maj 2008 Vad menas med apple intermediate codec? räcker det att jag köper QT Pro (29 dollars) då? Föresten, jag köpte QT pro till min gamla dator och hittar inget sätt att överföra det till min nya???? Du behover iMovie eller FCP som har den codecen. Jag skapa en trad bara for nagon dag sen i detta underforum pga. problem med att anvanda just Apples codec pa PC-datorer... 0 Citera
Munthe Postad 31 maj 2008 Postad 31 maj 2008 Nej det hjälper inte att köpa QuickTime "Pro" för PC. QuickTime har i mina ögon gått från en genial och unik mediaplattform till rent skräp på bara några år. Jag ryser när jag tänker på att jag måste jobba med skiten varje dag. 0 Citera
peterfilm.se Postad 1 juni 2008 Författare Postad 1 juni 2008 shit, ok då letar jag efter någon med mac och FCP som skulle kunna hjälpa mig (mot betalning) att konvertera ca 20 klipp (totalt kanske 15 minuter) till en codec som jag sedan kan arbeta med i PPro/PC Jag bor i göteborg PM mig här, eller mail peter@peterfilm.se Tack på förhand 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.