Niz Postad 28 maj 2008 Postad 28 maj 2008 Hej! Behöver hjälp med lite ljudutrustningstips. Filmar och klipper en del reportage till TV och känner att jag behöver uppgradera min utrustning. Jobbar mycket ensam ute på fältet i blåsig miljö. Filmar med en Sony PD 170, och använder en tillhörande Sony original mick för miljöljud, samt en Sennheiser MD 46 till intervjuer. Optimalt vore en mick som man både kan sätta på kameran och sedan använda vid intervjuer, och som fungerar bra med strumpa. Tacksam för svar. 0 Citera
Niz Postad 2 juni 2008 Författare Postad 2 juni 2008 Tack för tipset. Hittade den här länken. http://www.zoom.co.jp/english/products/h4/ Men hur bra kavlité pratar vi om egentligen? Och kan man koppla den till kameran. Eller får man lägga in ljudet och synka i efterhand? MVH Nisse 0 Citera
yooonis Postad 2 juni 2008 Postad 2 juni 2008 Inga problem - skitbra ljud vad jag har läst. Okomprimerad Wave i 96khz (CD-spår går i 44 har jag för mig så de borde va mer än nog). Du får synka, men det ska nog gå an så länge man klappar o har sig. Du klappar i början av varje tagning o ser till så att både kamera o ljud spelar in så synkar du bara klappningen sen i redigeringen. Blir bra ljud. Ska köpa en sån själv nästa vecka. Den Zoom H4 har dessutom Phantommatning på microfonerna (som du kopplar in) så du kan koppla in riktiga proffsiga mikrofoner o få bra ljud inga störningar... jag är ingen ljudexpert men det är de här jag vet iaf... mvh yonis 0 Citera
Luzer Postad 3 juni 2008 Postad 3 juni 2008 Fantommatning i all ära, men kör du på batteri så räkna med 20 min och sen är det dags att byta :) När det gäller h4an tror jag heller inte det är full fantommatning utan den kanske ligger på 32Volt eller nåt. De flesta mikar klarar sig med detta men det finns vissa som behöver fulla 48V plus tillräckligt med ström då. H4an är jättebra, jag har en själv som jag mest använder till att ta effekter och atmosfärer med, alltid har med i väskan :) Även tänkt att ha som backup när man lägger ljudet på kameran är det tänkt, dock då med en mixer mellan som har extra utgångar så man dels kan skicka ljudet tillkameran men tappa ut ljudet och köra in på h4an som safe. Och man mixar inte med H4an, alltså skruvar volym under tiden som du spelar in, utan du ställer en nivå och sen hoppas du att den håller. Kör du endast en kanal kan det ju funka då du smartast splittar upp den och utnyttjar båda kanalerna men har lägre gain på den ena. Utan mixer får du lixom välja om du vill lägga ljudet på kameran eller på h4an, om inte kameran har nån bra retur av ljudet som du kan plocka. Kör du bara ljudet externt som man brukar göra så var noga med klappan, det tackar du dig själv för i synkläggningen senare :) 0 Citera
Niz Postad 3 juni 2008 Författare Postad 3 juni 2008 Okej, låter bra, känns värd att testa. Vet någon om den har autonivåinställning? Ibland när jag t.ex använder myggor är det ju bekvämt med kamerans autonivåinställning som hela tiden optimerar ljudet men undviker distning. Känns lite osäkert att inte ha möjlighet att ställa nivåer under inspelning. //N 0 Citera
Christian van Caine Postad 4 juni 2008 Postad 4 juni 2008 Men om du jobbar för TV, har ni inte åtminstonde liite bättre resurser än så? Absolut inte meningen att vara dryg, jag menar mest att om du lägger 6 lapp så får du en Fostex FR2Le istället. Inga fieldrecorders på H4/Microtrack/Edirol-nivå är om man ska vara riktigt ärlig så särskilt bra för mer seriöst bruk. Menar inte att dom är värdelösa & skräp, har en Microtrack själv sen tidigare jag haft möe kul med, men för TV-bruk kan dom bli ganska bökiga att använda & ljudet är hyggligt & går att använda men inte mycket mer. Kräver mycket filtrering. Du vinner en hel del på att se till en FR2Le istället, om det finns pengar till det. Vad gäller auto-level så känner jag inte till nån fieldrecorder som har det. Behöver du verkligen funktionen, speciellt till myggor som inte är särskilt hurra redan från början, så brukar många kameror klara uppgiften acceptabelt. Låter inte precis Aurora av PD-170, men har använt dom MYCKET till sånt här. Är du ensam eller har du en ljudtekniker med dig? Att ge riktigt bra råd är inte lätt utan att veta förutsättningarna, har du någon med dig har jag helt andra metoder att rekomendera... 0 Citera
Niz Postad 4 juni 2008 Författare Postad 4 juni 2008 Problemet är att jag jobbar mest solo och ute på ställen där det blåser mycket. Jag frilansar och står dessvärre för all utrustning själv men är absolut villig att spendera en del för att uppgradera tekniken. Är inte ute efter det mest perfekta ljudet, men däremot ett habilt ljud som håller i TV. Om det exempelvis fanns en extremt bra riktmick som man kan fästa på kameran som inte tar upp kameraljud som har bra vindskydd som tillbehör. Så att man enkelt och snabbt på egen hand kan plocka såväl miljöljud som faktiska kommentarer från människor samtidigt som man filmar. En sådan lösning hade underlättat mitt arbete avsevärt. Några förslag? :) //Nisse 0 Citera
audition Postad 12 juni 2008 Postad 12 juni 2008 Frilansar också lite för tv. (lokal). Använder detta kit från Sennheiser och det använder jag precis som du beskriver att du vill göra. Michållaren monterar du i kamerans tillbehörssko och använder aktivt istället för kamerans mic. När det är dags för ex. intervju tar du bara lös micen från hållaren. Ja så jag jag i alla fall, funkar perffa. http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=3022343 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.