DDeridex Postad 26 maj 2008 Postad 26 maj 2008 Tjo! En bar hade varit bättre nu men ett Café får duga. Jag sitter och klipper ihop ett uppträdande jag inte ens sett. Det är filmat med 3 kameror och de första 13 minuterna var inga problem förutom att kamera B somnat och filmar en massa ryggar. Sedan börjar serveringspersonalen marschera in framför kamera A och mot kamera C, hoppet står då till kamera B som nu filmar trappan upp till scenen. Jag kanske kan minska effekten med några snabba klipp så det inte blir så många huvuden men just då spelas givetvis en ballad så jag får leva med smurfhuvuden lite överallt. Fasiken om de gnäller på mig att det är dåligt redigerat. Jag trodde att det skulle bli smidigt att klippa ihop men när jag bara blir nöjd med ett av typ fem klipp tar det emot lite. Desutom har jag bara klippt 20 minuter än och det tog mig tre timmar. Inget konstigt men jag måste bli färdig imorgon kväll och det är 80 minuter kvar. Såja, nu känns det lite bättre, tillbaka till jobbet. Sköt om er! 0 Citera
pld Postad 26 maj 2008 Postad 26 maj 2008 Man får väl önska lycka till och jag tackar samtidigt Gud att jag slapp redigera en teater som vi spelade in med skolan. TACK! /Jesper 0 Citera
Andreas Sjoeberg Postad 26 maj 2008 Postad 26 maj 2008 Det där känner jag igen, har haft något liknande där jag varit nära på bara slänga ut datorn av frustration :) Lycka till! 0 Citera
DDeridex Postad 26 maj 2008 Författare Postad 26 maj 2008 Det värsta är att jag anmälde mig frivilligt. Tack för er uppmuntran, det värmer. 0 Citera
jmalmsten Postad 26 maj 2008 Postad 26 maj 2008 inga publikreaktionsbilder som filmats för att rädda bildflödet? Eller blir det ännu en av sakerna du kommer gnälla på dom för att dom inte spelat in?... kanske var det det som B skulle göra? låter som du har det lite jobbigt ändå... synd att ni inte hade OB-liknande utrustning så en dirigerande bildproducent kunde säkerställa att iallafall någon av kamerorna gav duglig bild... 0 Citera
DDeridex Postad 26 maj 2008 Författare Postad 26 maj 2008 Några större publikreaktioner blev det inte, showen för kvällen var för viktiga människor som ville stoppa mat i munnen. Dessutom finns inte en enda bra publikscen. Dessutom är det en elevproduktion jag klipper. Både misstag från elever, ljudtekniker och lärare gjorde att allt blev så fel att någon blev tvungen att börja från början. Det är ingen och allas fel att det blev så. Det ska finnas en klar DVD till eleverna på fredag. Det filmades med 6 kameror men 3 var för live på plasmor i lokalen och sparades endast på den VHS som fick fungera som sändare. En del scener från livekamerorna är så mycket bättre men att dra in VHS-scener känns lite fel. 0 Citera
DDeridex Postad 26 maj 2008 Författare Postad 26 maj 2008 Tack för att jag fick gnälla lite, har nu klippt 24 minuter. Bara resten kvar. Känns som jag aldrig blir färdig. 0 Citera
DDeridex Postad 26 maj 2008 Författare Postad 26 maj 2008 Har inte behövt det förut men vill passa på att fråga. Vad är snabbkommandot för att visa/dölja tex video3. Har alltid gjort det med musen men ett snabbkommando borde göra de lite enklare precis som c,v etc. 0 Citera
Pace Postad 27 maj 2008 Postad 27 maj 2008 När jag gick i grundskolan filmade jag en konsert. Då jag var ensam plåtade jag konserten tre eller fyra gånger, med olika vinklar och tagningar varje gång. Sedan satt jag och klippte ihop det på linjär utrustning (Video8-band och VHS-maskiner), det vill säga kopiera från ett band till ett annat. Blev 20 minuter och tog ett antal dagar att färdigställa. Jag fick göra flera sidor med bandloggar för att markera var någonstans jag kunde hitta en snygg klippbild att använda, och försöka tajma in det på ett bra sätt med redigeringseditorn. Någon tidkod fanns inte, så den vanliga räknaren fick användas. :x En mardröm när man jämför med dagens icke-linjära redigering. Lägg upp allt material i tre olika kanaler och klipp i realtid och justera i efterhand. Allt utan att behöva spola fram och tillbaka i evighet och dessutom valmöjlighet att ångra precis vad som helst. Mitt tips är att satsa på ordentliga bandloggar. Fast det kanske är sent nu. 0 Citera
DDeridex Postad 27 maj 2008 Författare Postad 27 maj 2008 När jag gick i grundskolan filmade jag en konsert. Då jag var ensam plåtade jag konserten tre eller fyra gånger, med olika vinklar och tagningar varje gång. Sedan satt jag och klippte ihop det på linjär utrustning (Video8-band och VHS-maskiner), det vill säga kopiera från ett band till ett annat. Blev 20 minuter och tog ett antal dagar att färdigställa. Jag fick göra flera sidor med bandloggar för att markera var någonstans jag kunde hitta en snygg klippbild att använda, och försöka tajma in det på ett bra sätt med redigeringseditorn. Någon tidkod fanns inte, så den vanliga räknaren fick användas. :x En mardröm när man jämför med dagens icke-linjära redigering. Lägg upp allt material i tre olika kanaler och klipp i realtid och justera i efterhand. Allt utan att behöva spola fram och tillbaka i evighet och dessutom valmöjlighet att ångra precis vad som helst. Mitt tips är att satsa på ordentliga bandloggar. Fast det kanske är sent nu. Har liknande erfarenhet men skillnaden är att dra i rattarna och höra hur banden går är så jäkla mer kul. Nu är det ett tag sedan jag redigerade analogt men allt fanns på skärmen utan rendering, det bara fanns där efter en knapptryckning eller bara efter att ha flyttat ett reglage. Nåja lite jogging krävdes även men ni vet vad jag menar. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.