Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Tjo!

Jag har lite ont om tid för att leta efter och läsa en manual just nu så jag ber och hoppas att jag kan läsa ett perfekt svar här imorgon förmiddag.

Klarar Sony HVR-A1E att i realtid vid överföringen till Premiere CS3 konvertera från HDV till DV? Hur ska i så fall kameran och Capture vara inställd?

Kanske någon som har en sådan kamera kan förklara steg för steg så jag får ett snabbt och enkelt svar jag kan ge till den som frågade mig. Min egen erfarenhet är begränsad till DV med Canon XM1 och XM2.

Jag tackar och bockar i förhand till husgudarna här på forumet.

Postad

Hej

I menyn så ställer du helt enkelt in DV out. Sony kallar det iLink vilket är en vanlig firewire. När du gjort det så fungerar kameran som vilken vanlig DV-kamera som helst. Du startar ett vanligt DV PAL wide projekt.

Du kan alltså spela in i HD men tanka ut vanlig DV. Om du skulle vilja ha en HD-variant i framtiden.

Lycka till.

/KN

Postad

Det fungerade kalas. Tack för hjälpen! Sony har sina sidor när det gäller benämningar. Varför inte bara kalla det output options eller liknande. Ett annat projekt blev jobbigt att hantera då någon råkat filma i DVCAM när 2 andra filmat i DV. Klippa ihop det blev jobbigt men tur att jag bara behövde se på.

Postad
Ett annat projekt blev jobbigt att hantera då någon råkat filma i DVCAM när 2 andra filmat i DV. Klippa ihop det blev jobbigt men tur att jag bara behövde se på.

Förstår inte varför detta skulle vara "jobbigt".

Även om samtliga tre kameror varit synkade /G-lockade under inspelningen, så hade redigering i ett modernt NLE gått fint.

DVCAM inspelade bandet får en annan tidskod än de DV inspelade.I DVCAM läget roterar bandet ca 30% snabbare. I övrigt är formaten identiska internt.

NLE programmet kan hantera tidskoderna internt och inte vara beroende av metakoden från bandet.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...