Gå till innehåll

Vilket grafikkort använder ni och vad rekomenderas till video?


p-a

Recommended Posts

Hej, det här är mitt första inlägg här så jag hoppas det hamnat rätt.

 

Till saken, jag har tänkt köpa en ny dator och är lite osäker på vad jag ska välja för grafikkort så nu undrar jag vad ni använde och om ni har något tips på grafikkort som lämpar sig till video.

Jag kan också nämna att jag inte är någon videoguru och har inte tänkt mig något proffs alternativ, min budget ligger på 2500:-.

 

Ett kort som jag tittat på är 3DLabs Wildcat VP870, är det någon som har någon erfarenhet av det och hur det fungerar när det gäller video? Det är i och för sig ett kort som är mer anpassat till 3d rendering och liknande men jag leker även en del på det området så det är ingen nackdel.

 

Eller är det så att det är ati 9800pro som är bästa valuta för pengarna även om man inte ska ha en speldator?

 

alla synpunkter är välkommna :)

 

/p-a

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej, Jag skulle inte valt något av dom grafikkort du nämt om du skall använda de till videoredigering på högre nivå. (MEN) som du själv sa, att du inte va nån videoguru, så kvittar detta kanske. Men 3d labs kan du glömma direkt! ska du ha ett BRA 3d labs kort måste du punga ut mycket mer änn 2500:- !!! och kortet har inget med video redigering att göra alls! (kotet stödjer först och främst 3d sudio max m.m.) dessutom har det igen större betydelse vilket kort du väljer för det är med fire wire du spelar in & ut filmen med. dessutom har nästan alla vanliga spel-kort Dvi ut-gång så du kan utnytja två bildskärmar. I ditt fall skulle jag valt ett spelkort som hadde bra stöd för video uppspelning! (det finns vissa kort med hårdvaro stöd för detta)

Hoppas inte svaret va allt för krångligt! =)

 

 

Mvh/ Martin

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för svaret, har inte alla kort hårvarustöd för video?

 

Jag har hittat ett annat kort som lämpar sig bättre för video:

Matrox - Parhelia-512, 128MB DDR, Triplehead, AGPx8, SEK 3.233

Det är lite dyrare än vad jag tänkt mig men att ha bra stöd för flera skärmar är ju alltid bra, det enda jag är lite tveksam över är att det han några år på nacken, och då kanske ett nytt GeForce 6800 grafikkort för 2800:- är ett bättre val för dom pengarna.

 

/p-a

Länk till kommentar
Share on other sites

vafan, jag känner mig helt off!!!

redigerat på min 333mhz 192mb ram i alla år med ett gammalt riva tnt2 grafikkort. aldrig har nåt hackat.

 

jag har ett vanligt firewire-kort.. inget med nå speciella renderingsgrejer eller sånt. bara som du köper var som helst för 300-400kr.

 

varför måsta punga ut tusenlappar?!

du får bättre stöd för t ex camera mode i combustion om du har ett snabbare kort än (hehe riva tnt2)...

 

vet inte om du ska göra extrema saker men det antar jag inte så som du skriver. så mitt tips är ett geforce mx400, kostar kring 400-700 kr.. sen ett firewire med 6-pins port och en firewiresladd, 6-4 pin.

 

// eric

http://www.de-interlaced.net

Länk till kommentar
Share on other sites

"ericohman" har helt rätt! det går bra med ett vanligt riva tnt2! (hadde oxå ett sånt en gång i tiden! Men om du nu ska köppa nytt tycker jag värkligen inte du ska lägga pengar på ett äldre kort köpp ett bra spel kort om du inte ska använda datorn endast till video redigering. så kan du spela som fan (ursäkta) och prega in ett fire-wire kort så kan du spela in filmen. mer behöver du inte! Men som sagt ett vanligt kort har VGA + S-video + DVI, Ut så du kan rent tekniskt kopla in tre bild skärmar utan problem varav en digital.

 

Mvh/ Martin

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo jag vet att prestandan på grafikkortet inte påverkar videoredigering så mycket, men eftersom jag funderar på att bygga mig en ny dator så är jag lite nyfiken på vilka alternativ som finns. Jag är mer ju intresserad av en bra arbetsdator än en bra speldator.

 

Hur som helst så verkar det vara mest prestanda för pengarna att köpa ett vanligt grafikkort så det blir nog ett GF 6800.

 

/p-a

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag kör med ett Matrox Parhelia och är nöjd med det. Det är definitivt inget spelkort, men än så länge har de spel jag testat fungerat (senast Soldiers: Heroes of WW2).

 

Fördelen med kortet som jag ser det är att kunna köra två monitorer + ut på TV samtidigt. Ska du ha en dedikerad redigeringsdator så är det väl värt en titt iallafall.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...