Molly2 Postad 20 maj 2008 Postad 20 maj 2008 Hej! Någon som har gått filmlinje på folkhögskola? Har sökt en ettårig linje som låter jätterolig osv. men jag vet inte om den direkt leder någon stans.. Jag vill absolut hålla på med film (skriva manus o regissera) men får hela tiden höra av bekanta (som iof inte har så stort filmintresse) att jag "som är så duktig på SO-ämnen" ska satsa på en ordentlig högskola.. är såååå kluven - ska jag satsa på denna ettåriga linje o sedan kämpa för att göra film..? Får alltid höra hur tuff branschen är o att jag inte kommer att tjäna pengar.. Någon som känner igen sig..? :) //Molly 0 Citera
jbergman Postad 21 maj 2008 Postad 21 maj 2008 Jag förstår inte vari kluvenheten ligger... Om du helst av allt vill ägna ett år eller två på att plugga film på en folkhögskola, så gör det! Högskola eller universitet kan du börja på senare om du vill. Det är inte antingen eller. Jag har ingen erfarenhet av att plugga film, men jag har bytt utbildningsriktning flera gånger. Man kan bara ägna sig åt något som man är motiverad att ägna sig åt, och om man tappar motivationen går det utmärkt att byta. /Jakob 0 Citera
vilcans Postad 23 maj 2008 Postad 23 maj 2008 Ångest över skolval är jobbigt. Man tror lätt att ett val är så väldigt ödesdigert; att det stakar ut hela ens framtid. Så är det inte, utan det går att ändra sig. Det finns folk som pluggat något i 5 år för att sen inte jobba med det, och de är nöjda ändå. Det går även att byta yrkesbana mitt i livet. Det kan vara svårt att bryta upp från invanda mönster, men det går. Och jämfört med det så är det ingenting att lägga 1 år på att plugga något som man är väldigt motiverad att göra. Tvärtom så är det bäst att göra det medan man är ung. Eftersom filmbranschen är såpass ungdomsfixerad är det bättre att börja med film tidigt än att plugga till civilingenjör tidigt. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.