Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hmm

fått några klipp från en annan filmare som skall vara med i min produktion.

Vi kollade på klippen på hans Macbook och de ser kanon ut.

När jag tar in dem på min HP och kollar på min QT-spelare (icke Pro) ser de skit ut. Har aldrig hört talats om formatet innan (dv-fil) .dv ?

Vad är det för nått och kan PPro editera det om jag har ett vanligt PAL 4:3 50i projekt??

Om inte ppro kan redigera det, hur kan jag enklast konvertera till .avi eller liknande?

(Har inte ppro här)

Thanks

Peter

Postad

DV-format kan se rätt olika ut i olika mediaspelare. Det kan också spela roll vilket filformat man använt. I Quicktime player på Mac har jag märkt att DV-format i en mov-fil ser bättre ut än i en avi-fil. Det beror på saker mediespelaren gör när den visar filen. (Så vitt jag kan se interpolerar Quicktime player luma-kanalen när den skalar bilden, vilket andra mediespelare inte verkar göra.) Men själva DV-datat är detsamma, så resultatet när man visar det på en TV eller bränner det till en DVD är likadant.

Postad

Jag har märkt att iMovie använder sig av *.dv när man tar capture, finns det någon nackdel med detta gentemot *.mov som det annars brukar bli, tänker på FCE/FCP.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...