Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

En gång för alla... kan ingen med riktig koll berätta om skillnaden på PAL & NTSC när man skall köpa en HD kamera från USA??

Som jag har förstått det så SKALL ju matrialet ändå in på datorn (Mac) och redigeras i Final Cut Studio och sen renderar man ju ut skiten till det formatet man vill ha!?

...eller e jag ute och cyklar???

Blir det sämre "flyt" i bilden eller?

Tacksam för svar

/Magnus

Postad

HD i USA = 30fps. HD i sverige = 25fps (eller 720P på SVT).

Vill du ha ut en 25fps variant eller kanske lägga till material med både DV eller HDV i 25fps i ditt 30fps projekt blir det trassligt.

Men ska du absolut bara ut på webben eller på DVD där det inte spelar ngn roll om det är PAL eller NTSC så kanske det är lugnt.

/Max

Postad

Upplösningsskillnaden mellan staterna och europa försvann iochmed HD. Nu är det bara bildhastigheten som skiljer.

Vill du göra PAL-dvd's så är det lite väl krångligt steg från 30fps...

och är du ute efter progressiv bild med HDV-kameror så måste du tänka på att i USA finns två sätt att göra detta. Det ena är att filma 30P och lägga ner fieldsen jämt i 60i-strömmen precis som för våra 25P kameror som lagrar i 50i-strömmen. Däremot är det flera kameror som hellre kör 24P som då måste lagras i en 60i-ström och då måste kameran ta till 3:2 pulldown och då blir det genast krångligare i redigeringen. Upplösningen är densamma men var tredje bild är tudelad för att få det hela att gå ihop. Med vissa system fungerar det utan problem, med HV20 exempelvis däremot saknas "24p"-flaggan och då måste man manuellt remova 3:2 pulldownen...

Jag själv är glad att leva i PAL-land och slippa allt vad 3:2 heter... och med de nya kamerorna så blir dessa problem mer och mer ett minne blott eftersom kameran slipper bry sig om bandets hastighet när bandet försvinner.

Postad

jag hade tänkt att köpa Canon HF-10 och den kan man spela in i 24p. Mitt matrial skall mest ut på nätet och ibland på en dvd så jag undrar om det spelar så stor roll, klarar inte dagens moderna tv, projjar, datorer osv. att visa båda formaten utan problem?

Då får man skita i att man inte kan nå ut till alla med bildrörs-tv men å andra sidan har dom nog större problem att tänka på så som om att få värme i den grotta dom förmodligen bor i ;=)

Postad

Jag har tänkt på det här. Kan man inte bara "spela in" filmen i PAL via datorn? Dvs att man filmar i NTSC, kör in filmen i datorn, använder ett program för att spela in filmen digitalt (dvs recorda NTSC filmen man just har skapat i datorn, och spara inspelningen som en ny fil) och sparar den som PAL.

Skulle detta fungera utan större kvalitetsförluster?

Postad

...men det borde ju inte spela roll vilket format PAL eller NTSC som man skickar in i burken för man renderar ju ut matrialet till det format man vill?

Kruxet är väl om det uppstår kvalitetförlust vid ut-renderingen?

Postad

Problemet är fortfarande: Du har 30 bilder stillbilder som spelas upp under en sekund med tillhörande ljud, synkpulser osv. Nånstans på vägen måste dessa 5 extra bilder trollas bort (eller sammanflätas) för att du ska få en korrekt 25 fps bild.

Det går, men det blir aldrig lika bra som om det är inspelat i 25 fps. Och det blir nog inte enklare av att det är en AVCHD kamera du funderar över eftersom det är ett väldigt hårt komprimerat format...

Men visst, det är stor skillnad på priset i USA, även om man iofs ska betala lite avgifter och annat, även om man köper den där (fast risken att bli inkallad i tullen i Arlanda är väl liten...).

/Max

Postad

Om originalet är hårt komprimerat eller inte är iofs ointressant för bildfrekvensomvandlingen.

Om vi utgår från progressiv (ruta-för-ruta-video) så kan man:

1. Helt enkelt köra långsammare och få med alla rutor. Ger ett perfekt resultat men filmen kan bli lite väl lång...

2. Plocka bort rutor, t ex var 5:e för att gå från 29.97 till 23.976. Detta är "brute force"-metoden som ger ett tämligen hackigt resultat. Används t ex av DVD-spelaren om man spelar upp NTSC-video på en PAL-TV.

3. Plocka bort rutor och stabilisera globalt så blir panoreringar snygga men om något annat rör sig i bilden så hoppar just det desto mer.

4. Använda program som förutom att plocka bort rutor även ändrar befintliga så att allt som rör sig får den plats i varje ruta det skulle ha haft om man från början filmat med den lägre hastigheten. Är tämligen tidskrävande och resultatet kan variera beroende på hur originalfilmen ser ut. Twixtor är en kommersiell variant av detta. Jag brukar använda mig av MVTools till Avisynth som fungerar riktigt bra.

Satte ihop ett kort exempel (28 sek) på dom 4 metoderna ovan och slängde upp på Vimeo på

Här sker ovandlingen från 29.97 till 23.976 eftersom det är den fart Vimeo-Flash-filmerna kodas om till oavsett när man kör HD.

Som synes blir det faktiskt rätt bra med MVTools även om 24 bilder/sek är i långsammaste laget för njutbar video eftersom det ändå ser hackigt ut.

1280x720 progressivt med 60 bilder/sek borde annars kunna vara ett utmärkt bra format, tycker jag...

Postad

...men måste man konvertera om till pal då? Kan man inte köra med ntsc istället så slipper man alla problem? 90% av mina videor skall ju ändå upp på nätet?

Postad

Sen när man har hållt på o trasslat sig galen med konverteringar och annat skit så ångrar man sig ändå att man inte la till några spänn och köpte en PAL kamera i alla fall..

Eller varför inte söke efter en i EU land, typ England, där finns också billigare kameror... eller Ebay http://www.ebay.co.uk

Sen är risken större och större med tullen när det kommer grejer från USA, jag vet, jag köper 30-50 varor i månaden från usa

Postad
Sen när man har hållt på o trasslat sig galen med konverteringar och annat skit så ångrar man sig ändå att man inte la till några spänn och köpte en PAL kamera i alla fall..

Eller varför inte söke efter en i EU land, typ England, där finns också billigare kameror... eller Ebay http://www.ebay.co.uk

Sen är risken större och större med tullen när det kommer grejer från USA, jag vet, jag köper 30-50 varor i månaden från usa

men om man åker dit och köper blir det sweet! Sen hade jag nog inte tänkt att konvertera utan köra NTSC i hela produktionsledet... Det skall ju bara ut på webben, till slut kommer nog alla produktioner att vara avsett för webb ändå!?

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...