Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Tjo!

Vad skulle du mosa in för komponenter i en PC-låda som enbart ska hantera CS3MC med betoning på Premiere om du har en budget på 10000 ex moms att hålla dig inom (glöm inte att även låda och nätagg kostar)?

Ljudkort kan räknas bort.

Postad

Intel Core™2 Quad Q9450 2.66GHz Socket LGA775, 1333MHz, 12MB L2 Cache

XFX GeForce 9600GT 650M 512MB GDDR3, PCI-Express 2.0, 2xDVI, 650/1800Mhz

Western Digital Caviar GP 500GB SATA2, 16MB 7200RPM (3 st varav 2 ska köras i RAID)

Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB CL5, Kit w/two matched CM2X2048-6400 Dimm's

Gigabyte GA-X48-DQ6, X48, Socket-775, ATX, Silent Pipe, DDR2, 2xPCI-Ex 2.0x16

LG DVD-brännare GSA-H55L IDE svart OEM LightScribe

Corsair Powersupply 650W Black,ATX/EPS, 120mm fläkt, 8xSATA, SLI

Kom upp i 8.253,60 kr ex. moms för detta.

De betyder att du har tillräckligt över för att ändå lägga på ett kvalitéts chassi men jag valde inget för att de varierar så mycket i smak. Jag vet iaf att Antecs P182 är en populär låda som är mycket tyst och sval.

En väldigt kraftfull dator för prislappen om man säger så, även med den senaste X48 styrkretsen så att du är framtidssäker vad gäller FSB och dylikt vid CPU uppgraderingar.

Postad

Hoppas den inte är byggd i en online konfigurator för de suger men har du byggt den ur sinnet verkar det lovande. Det jag oroar mig för är kompatibiliteten. Raid är inte nödvändigt då filerna finns på flera burkar i nätverket men det tål att tänkas på.

Glömde ju att säga tack! Så tack så mycket!

Postad

Den är inte byggd i en konfigurator, jag har dock kopierat namnen från en hemsida. Kompatiblitet ska inte vara något problem, vet flera som har de moderkortet och kör med den prollen så det ska flyta fint.

RAID är kan ändå vara nödvändigt, du snackar om RAID 1, jag menade främst RAID 0 vilket gör att du (med två st 500GB) ändå får 1 Terabyte och en kraftig ökning i prestanda inom många områden gällande diskarna, så med andra ord kan RAID vara väldigt bra och ha när man sysslar med videoredigering.

Postad

Arclight har bra rekommendationer här men jag vill kommentera lite ändå.

Jag vill påstå att om man har 3 hårddiskar för videoredigering är det bättre att låta bli raid och lägga källfilerna på en av diskarna och målfilerna på en annan och på så sätt slippa samtidig läsning och skrivning på samma hårddisk vid redigeringen. Den tredje disken lägger man program och operativsystem på.

Hursomhelst oavsett raid eller inte så rekommenderar jag WD6400AAKS hårddiskar. De är lika tysta som Green Power-serien men snabbare och inte särskilt dyra heller.

Jag har själv Antec P182 lådan och är mycket nöjd med den även om installationen av hårdvara är lite pillig, särskilt kabeldragningen. Glöm inte att köpa till nätaggregat till den lådan för det medföljer inte. Själv köpte jag Corsair VX-450 nätagg och det är både tyst och bra och räcker mer än väl till. Själv kör jag med Intel Xeon X3350 processor (server-, arbetsstationsvarianten av Q9450) men man får i princip exakt samma processor om man köper Q9450. Har ett Gigabyte EP35-DS4 moderkort samt ett Gainward 9600GT grafikkort och det funkar utan problem. Tänk dock på att vid nästa uppgradering av processor så har intel släppt ny arkitektur (Nehalem) som ändå inte funkar på dagens moderkort så stirra dig inte blind på uppgraderingsmöjligheterna. Därmed inte sagt att X48 är något dåligt val, tvärtom, men det kostar ju en del extra också. Ska pengarna räcka till att köpa Windows Vista samt Adobes programvaror så blir det kanske inte jättemycket över till datorhårdvaran...

Jag kör både 32-bit XP, 64-bit Vista och 64-bit Linux på burken utan problem (trippelboot), även om det var lite trixigt att få in grafikkortsdrivrutinen i linux samt AHCI SATA-drivrutinen i XP. 64-bit Vista var väl det som var lättast att lägga in av dessa operativsystemen följt av ubuntu linux. Upplevde faktiskt XP som krångligast med tanke på alla drivrutiner och uppdateringar man måste in med... Blev postivit överraskad hur bra ubuntu 64-bit linux fungerar men tyvärr så är det ingen höjdare just för videoredigering då det inte finns så mycket programvara för detta i linux.

Postad

Du har helt rätt angående Nehalem, svårt och veta vilket man ska ta, men ska inte Intel släppa fler modeller inom Quad på Wolfdale(?) arkitekturen ?

Jag tänkte mer att X38 blev så kortvarig så att X48 är nog ett bättre val, men de dröjer säkerligen inte alltför lång tid innan X58 eller P45 kommer ut för den delen.

Postad

Inget att kommentera egentligen, men jag körde också Antec 182 lådan men ruttnade totalt på allt pill med kablage och hårddiskhållare om man ville sätta i extra diskar eller flytta om saker av nån anledning.

Kör nu Cosmos 1000 som tyvärr är dyr som f-n men i mina ögon värd pengarna plus att den har handtag då min burk åker fram och tillbaka till en studio då och då.

/Max

Postad

Har i och för sig läst något om att intel kommer att släppa en 6-kärnig processor som baseras på nuvarande core 2 arkitektur men det verkar vara en annan sockel för servrar på denna så det funkar ändå inte på normala moderkort (men vem vet, det kanske kommer till konsumentmarknaden också):

http://www.tomshardware.se/processorer/20080226/

Visst kommer väl intel släppa fler modeller med nuvarande arkitektur men det blir nog inga jättestora skillnader som direkt gör det lönt att byta ut en Q9450. Själv byter jag processor med 2-3 års intervall och då brukar det vara läge att byta moderkort och det mesta annat också, alltså i princip byta hela datorn. Har insett att det är lönlöst att försöka köpa "framtidskompatibla" datorgrejer eftersom de ändå blir omoderna inom ett halvår.

Postad
Arclight har bra rekommendationer här men jag vill kommentera lite ändå.

Jag vill påstå att om man har 3 hårddiskar för videoredigering är det bättre att låta bli raid och lägga källfilerna på en av diskarna och målfilerna på en annan.

Det är inget problem. alla färdiga filer laddas upp till en burk där materialet granskas. När projektet är färdigt raderas det helt och det handlar mest om kortfilmer. En del elever skapar projekt på skrivbordet vilket gör saker lite mer komplicerat men de flesta gör allt rätt.

Men nu tillbaka till vad köpa. Min kollega funderar på att köpa ett färdigt paket från Scandinavianphoto men då får man pynta för skräp som operativ etc. Vi har en

XP-Licens så en förinstallerad OEM-licens strular bara till det med aktiveringskoder osv.

Fler förslag uppskattas!

Postad

Du kan ju fråga om dom kan använda er licens. Jag gjorde så massor gånger när jag byggde redigeringssystem under 6 år som återförsäljare. Kunden kunde (i princip) lämna in befintliga kort och licenser så byggde/bytte/installerade vi det som kunden ville ha.

Men visst, det blir lite trassligare och ibland är skolor allergiska mot att lämna ut nummer.

/Max

Postad
Jag skulle nog satsa på något sånt här ungefär:

http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=585691&su=D00550E8-BDBB-4FB8-8596-4060103754D3

Priset inkl. moms.

Valde inte något chassi, men ett Antec P182 är ett bra val :)

8800GTS 512MB kan ju vara bra och ha när man ska spela men det är istället viktigt att lägga pengarna på CPU/RAM/HDD's ifall man vill ha bra prestanda vad gäller videoredigering. Däremot är det inte sagt att GPU'n inte har någon betydelse, men den är dock inte lika viktig som de andra komponenterna.

Postad
8800GTS 512MB kan ju vara bra och ha när man ska spela men det är istället viktigt att lägga pengarna på CPU/RAM/HDD's ifall man vill ha bra prestanda vad gäller videoredigering. Däremot är det inte sagt att GPU'n inte har någon betydelse, men den är dock inte lika viktig som de andra komponenterna.

Oj! Jag läste fel! I mina ögon såg det ut något som 3D, men det stod tydligen CS3MC, det va därför jag valde ett grafikkort med snabb gpu & snabbt minne (1850 Mhz).

För den delen spelar jag inget heller men förstår hur du menar ;)

Har uppdaterat grejerna på komplett nu: http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=585691&su=D00550E8-BDBB-4FB8-8596-4060103754D3

Nya priset blir 9.926,00 Inkl. Moms.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...