Gå till innehåll

Green screen


pelle pop

Recommended Posts

Hej!

 

Jag har ett problem med en green screen scen som jag skall filma.

Jag håller på med en rockvideo och ett band skall spela live på en stor scen. Bakom dem har jag hängt en green screen duk som är 7 x 5 meter som skall fungera som en slags viodeoskärm bakom gruppen där det skall läggas in bilder både still och rörliga. För övrigt så skall de andra delarna av scenen vara "normala". Min fråga är hur jag ersätter den gröna färgen med de olika bildobjekten. Eftersom kameran kommer att vara rörlig så kommer avstånd och vinklar att skifta kraftigt.

 

Känns som om frågan inte blev helt enkel. Jag redigerar i Final Cut och hoppas att det skall finnas någon funtion som t.ex kan ersätta en färg med ett objekt eller liknande.

 

Tacksam för svar i detta problem

 

 

/Pelle

Länk till kommentar
Share on other sites

Så länge som del olika bildvinklarna inte har åkningar så klarar du dig nog långt genom att bara försöka vinkla till perspektivet på de tänkta videoprojektionerna så att de stämmer hyffsat. Ska du ha åkning måste du nog tracka och då räcker nog inte FCP till.

 

Själva maskningen av det gröna kallar för keying och de funktioner som finns tillgängliga hittar du således under Key bland effekterna i FCP. Effekten skall läggas på ditt greenscreen foto och projektionsbilderna skall vara på ett lager under detta.

 

Du kan börja med den enkla Color Key men jag rekommenderar att du testar samtliga. Under Matte finner du även en hel del verktyg för att städa upp och justera resultatet av keyingen.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Men om en kamera åker och du ska ersätta det gröna med någon bakgrund så måste du ju ha motion tracking. Alltså att objektet följer med resten av filmen och inte bara ligger stilla i bakgrunden, om du förstår vad jag menar. Den funktionen finns att köpa till Final Cut.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...