Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Jag ska spara en film som jag gjort i premiere pro 2.0. Filmen skall spelas upp från en dator och visas på en TV-skärm. I vilket format ska jag spara den i? Är det mpeg 2? och i så fall vilka inställningar ska jag göra i settings för att få så bra kvalité som möjligt på bild och ljud?

/F.

Postad

Vad ar filmen filmad i for codec? Vilken upplosning?

Det basta ar att spara i uncompressed, men da kommer du ha en jattestor fil.

h.264 ar bra codec men tar tid att komprimera och kraver kraft for att spelas upp.

Divx/Xvid i mpg4 funkar bra.

Postad

"Vad ar filmen filmad i for codec? Vilken upplosning?"

Nu blir jag lite osäker på vad du menar och vad du behöver veta men vad jag vet så är det så här: DV AVI PAL, 720*576 16:9, interlaced (vad jag vet).

"Det basta ar att spara i uncompressed, men da kommer du ha en jattestor fil.

h.264 ar bra codec men tar tid att komprimera och kraver kraft for att spelas upp.

Divx/Xvid i mpg4 funkar bra."

Kan du förklara lite mer ingående tack.

/F.

Postad

Eftersom filmen ska spelas ifrån en dator så kan du använda vilket format du vill eftersom en tillräckligt kraftfull dator kan spela upp alla format. En sak som man dock bör tänka på är att datorskärmar är progressiva, de visar alltså inte bilden på samma sätt som en TV. Så du bör göra deinterlace antingen vid uppspelning eller vid redigeringen så att inte bilden få horisontella ränder. Du får även kolla så att bilden skalas rätt vid uppspelning (så att du exempelvis verkligen får widescreen istället för en hoptryck bild).

Minst kvalitetsförlust får du om du inte konverterar filen till något nytt format. Men annars kan det ju vara smidigt att ha den i DVD-format så kan du spela i både dator och vanliga DVD-spelare. Då slipper man även krångla så mycket med bildformat och deinterlacing eftersom DVD-spelar-programvaran fixar detta vid uppspelningen.

Postad
"Vad ar filmen filmad i for codec? Vilken upplosning?"

Nu blir jag lite osäker på vad du menar och vad du behöver veta men vad jag vet så är det så här: DV AVI PAL, 720*576 16:9, interlaced (vad jag vet).

"Det basta ar att spara i uncompressed, men da kommer du ha en jattestor fil.

Divx/Xvid i mpg4 funkar bra."

Kan du förklara lite mer ingående tack.

/F.

Som redan namts sa finns det for/nackdelar med komprimering. Vill du ha en stor fil som ger bast bildkvalite eller liten fil som ger samre bildkvalite.

DV = ca 1GB per 4 minuter (Det du filmat i)

Uncompressed 8bit = ca 1 GB per minut

H.264 = Varierar stort pa vad du har for installningar.

Alltsa poangen ar "ar det din 'master' som du undrar om hur du ska gora". Det ar ju sugigt att gora ett project och sen spara i dalig kvalite, men det ar ocksa sugigt att spara i for hog kvalite om man inte har utrymme for det.

Nar du sager att du ska kolla pa TV, vad innebar det. Du ska kolla en gang? Du vill skicka den till kompisar?

Hur man "mastrar" beror pa hur man vill arkivera filmen/datan, hur man komprimerar beror pa vart filmen ska kollas i slutandan. Du kan ju kolla pa "mastern" men den kommer ju sakerligen vara stor om det ar en langre film och kanske inte ha plats pa datorn.

Postad

Det gör inget om filmfilerna blir stora, jag vill ha så bra kvalité som tänkas kan. Dock inte HD, men jag har ju inte filmat i det formatet heller.

Filmfilen ska läggas på en hårddisk och spelas upp från datorn i en spelare som jag tror heter zoom player. Till datorn har vi kopplat en platt-TV 32 tum och vi använder vga kabel mellan dator och TV.

Så min fråga är alltså, i vilket format och med vilka settings ska jag spara filmen med tanke på ovanstående.

/F.

Postad
Det gör inget om filmfilerna blir stora, jag vill ha så bra kvalité som tänkas kan. Dock inte HD, men jag har ju inte filmat i det formatet heller.

Filmfilen ska läggas på en hårddisk och spelas upp från datorn i en spelare som jag tror heter zoom player. Till datorn har vi kopplat en platt-TV 32 tum och vi använder vga kabel mellan dator och TV.

Så min fråga är alltså, i vilket format och med vilka settings ska jag spara filmen med tanke på ovanstående.

/F.

Spara isf Uncompressed 8-bit med samma installningar som du har pa din timeline, dvs 25fps, 16:9 PAL.

Om det skulle hacka vid uppspelning sa valj DV PAL codec istallet med samma installningar.

Postad

Härligt du kör Premier Pro. Det gör jag med. :) Grymt kul och bra program!

Om du inte bekymrar dig över storleken på filen så ska du helt klart köra Microsoft DV AVI till video och Uncompressed till audio.

Välj File - Export - Movie och välj:

General

File type: Microsoft DV AI

Video

Compressor: DV PAL

Color Depth: Millions of colors

Frame size: (samma som projektet)

Frame rate: 25,00 fps

Pixel Aspect Ratio: D1/DV PAL (1.067) eller D1/DV PAL Widescreen 16:9 (1.422)

Date Rate: Recompress on - Maintain Data Rate

Keyframe and Rendering

Bit Depth: Use Project Settings

Fields: Lower Field First

Optimize Skills: On

Audio

Compressor: Uncompressed

Sample Rate: 48000hz

Sample Type: 16-bit

Channels: Stereo

Interleave: 1 Second

Postad
Härligt du kör Premier Pro. Det gör jag med. :) Grymt kul och bra program!

Om du inte bekymrar dig över storleken på filen så ska du helt klart köra Microsoft DV AVI till video och Uncompressed till audio.

Välj File - Export - Movie och välj:

General

File type: Microsoft DV AI

Video

Compressor: DV PAL

Color Depth: Millions of colors

Frame size: (samma som projektet)

Frame rate: 25,00 fps

Pixel Aspect Ratio: D1/DV PAL (1.067) eller D1/DV PAL Widescreen 16:9 (1.422)

Date Rate: Recompress on - Maintain Data Rate

Keyframe and Rendering

Bit Depth: Use Project Settings

Fields: Lower Field First

Optimize Skills: On

Audio

Compressor: Uncompressed

Sample Rate: 48000hz

Sample Type: 16-bit

Channels: Stereo

Interleave: 1 Second

Om han inte bryr sig om filstorleken varfor ska han da kora med DV-codec som komprimerar? Varfor AVI och inte MOV?

• 2 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...